Norske hotell har forbedret sin lønnsomhet kraftig siden bunnåret 2003. Nå er den største utfordringen å skaffe ansatte., i følge undersøkelsen “Norsk Hotellnæring”. “Før manglet vi gjester, nå mangler vi ansatte”, heter det i rapporten.
Kokker har vært mangelvarer i mange år allerede, men de siste årene har situasjonen forverret seg betraktelig.
– Situasjonen er så dramatisk at enkelte norske hotellkjeder kan bli tvunget til å produsere maten på en annen måte, sier Terje Tidemann i NHO Reiseliv til DN.no. Konsekvensene av manglende rekruttering vil til syvende og sist påvirke kvaliteten på det som serveres.
Fremgangen har primært sammenheng med positiv utvikling i norsk økonomi. Den er “forretningsdrevet” og gjelder i stor grad yrkesreiser og møter til by- og flyplasshoteller. Ferie- og fritidstrafikken har ikke samme utvikling. Distriktshotellene oppnådde derfor i 2006 svakere resultater enn by- og flyplasshotellene.
En vesentlig forklaring på den økte lønnsomheten er økningen i gjennomsnittlig rompris. Det høye belegget de to siste årene har ført til en “tøffere” prispolitikk fra hotellenes side – spesielt i de største byene der belegget er høyest. Hoteller og hotellkjeder benytter i større grad fleksible priser gjennom såkalt losjioptimering (etterspørselsbasert prissetting over tid og for type rom), i følge NHO Reiseliv.