En konsekvens av tiltaket er at salgskontoret og butikken i Oslo ble lagt ned 1. juni, noe som igjen har ført til at åtte ansatte nå står uten jobb.
– Det er besluttet å sentralisere den skandinaviske virksomheten til vårt hovedkontor i Stockholm. Ansatte som er igjen her er tilbudt å bli overført dit. De som takker nei, må dessverre se seg om etter annet arbeid. Det samme skjer for øvrig også i Danmark, opplyser daglig leder Bengt E. Olsen i Ebookers Norge.
Han understreker at Ebookers ikke skal ut av det norske markedet.
– Det vil bli opprettholdt et kontor i Norge, men i framtiden skal oppgavene våre ligge innenfor markedsføring og leverandørkontakt, sier Olsen som er en av de to som blir igjen i Norge.
Lokale tilpassninger
– Hvorfor legger dere ned såpass mye av den norske virksomheten når det vitterlig går bra?
– Det er nettopp derfor at vi fortsetter i det norske markedet. Hadde virksomheten gått med store underskudd, ville det nok vært aktuelt å trekke seg helt ut, sier Olsen som ikke kan se at omsetningen har gått nevneverdig ned etter at tiltaket ble gjennomført.
Han frykter heller ikke at nettbyrået vil tape markedsandeler til konkurrentene ved at så store deler av virksomheten til Ebookers nå ligger utenlands.
– Selv om salg og drift nå ligger i Sverige, vil det selvsagt bli gjort lokale tilpasninger. Skal vi ha kraft nok til å hevde oss i konkurransen må det gjøres teknologiske investeringer, noe som blant annet krever større og mer effektive enheter. Om kontoret ligger her eller der, spiller mindre rolle. Det viktigste er at vi har et konkurransedyktig produkt, sier Olsen som karakteriserer beslutningen som spennende.