– Vårt mål er å bli Norges største enkeltdistributør av charterreiser innen relativ kort tid. Det skal vi klare fordi vi har Norges største reiseklubb på nettet, og undersøkelser viser at 87 prosent av våre medlemmer etterspør charterreiser, sier daglig leder Jason Eckhoff i Restplass.no.
Han sier nettbyrået har inngått avtaler med charterselskapene, eller agenter for dem. Salget skal starte i løpet av høsten. Fra før tilbyr Restplass.no flybilletter, leiebil og hotell. Nye produkter i de to sistnevnte kategoriene skal også komme i løpet av året.
Satser i nabolandene
TV 2 Invest har skutt inn 15,75 millioner kroner i en emisjon og har også kjøpt noen aksjer av eierne. Totalt har selskapet brukt 16 millioner kroner på å skaffe seg en eierandel på 17 prosent. Jason Eckhoff eier nå 57 prosent, mens resten er spredd på en rekke mindre aksjonærer.
– Det er gledelig at TV 2 Invest ser oss som interessante, og dette er et strategisk allianse. Vi har for eksempel mye trafikk på nettstedet vårt, og vi har ansatt en egen annonseselger på heltid. Vi tror TV 2 Invest har mye å bidra med i forretningsutviklingen, sier Eckhoff.
Neste skritt er ekspansjon i Skandinavia.
– Pengene vi trenger til sterkere satsing i Norge har vi fått gjennom emisjonen. I tillegg ønsker vi mer midler for satsing i Sverige og Danmark, sier Eckhoff.
Derfor er nettbyrået i markedet for å hente inn ytterligere ti til 15 millioner kroner i en emisjon. Blant annet er Danske Markets hyrt inn som rådgiver. Tidspunktet for ekspansjonen er altså noe usikkert, men sammen med Innovasjon Norge har Restplass.no lagt planer for lansering av egne nettsider i Sverige og Danmark ved nyttår, om lag på samme tid som nettbyrået skal få nye sider i Norge.
– Vi skal drive alt fra Norge, understreker Restplass-grynderen.
I fjor var nettbyråets bruttoomsetning på 127 millioner kroner. Nettoomsetningen endte på 13 millioner, nær fire millioner kroner mer enn året før. Resultat før skatt ble i underkant av fem millioner i 2005.