– Dette har fått oss til å endre tilbudet vårt. Pris er fortsatt viktig, men det skal ikke lenger være billigst mulig for enhver pris. Forretningsreisende vil reise effektivt, og kunne sjekke inn via SMS og e-post på forhånd, ha valgmuligheter og gjerne maks komfort om bord, sier Midteide til Dagens næringsliv.
Om hans påstander er korrekte, treffer SAS Braathens midt i blinken ved deres nye satsinger på akkurat business class kundene. Også British Airways (B.A.) har merket en oppgang på disse kundene, og nordisk sjef for B.A., Peter Rasmussen, mener at det har vært en oppgang på hele ti prosent hittil i år på langdistanseruter fra Danmark.
Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg- Hansen, mener at oppgangen ikke kun kan forklares grunnet en mer krevende og kvalitetsbevisst kundegruppe:
– Jeg tror at oppgangen av dette salget også skyldes at fullere fly tvinger passasjerer over på Business class. Det er riktig at norske forretningsreisende vil ha fleksibilitet og forutsigbarhet, men luksus ombord er ikke viktig. Produktene har imidlertid blitt mer differensierte, og det merkes, sier han.
Også tall som Travel News sitter på, indikerer at norske forretningsreisende fortsatt er svært opptatt av prisen på forretningsreisen, og hele 39 prosent av de reisende svarer ja på at deres firma bør være mer fokuserte på å bruke lavprisselskaper og billetter.
Trending
- Peer Gynt Tours: Derfor deltar vi på TravelMatch i januar
- TAP Air Portugal innfører Premium Economy
- Oman’s wadier – unike fotturer og naturopplevelser
- November-fall for Widerøe
- Bare fem uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Eivind Roald: kommersiell finjustering, teknologisk løft og tydeligere kundefokus i Norse
- Smuglansering av SAS Holidays
- Virkes reaksjoner på budsjettforliket