Nordens største lavprisoperatør, Sterling, har i årets første kvartal hatt 707.000 passasjerer, noe som er en tilbakegang på 9,4 prosent i forhold til i fjor. Andre lavprisselskaper har meldt om tosifrede vekstrater i samme periode.
Det er store omleggninger etter kjøpet av Maersk Air som fortsatt hemmer selskapet. Sterling overtok flyselskapet i 2005 og gikk deretter i gang med en større omlegging av ruteplanen.
– Vi har tapt markedsandeler, fordi vi har transportert færre passasjerer. Men i henhold til den planen vi har lagt har vi fått en bedre utnyttelse av våre fly og dermed en bedre økonomi i det vi gjør, sier markedsdirektør Stefan Vilner i Sterling til Børsen.
Vilner forklarer at de i første kvartal i fjor fløy stort sett hele Maersk Airs og Sterlings ruteprogram. Nå har de justert kapasiteten ned og de lave tallene er konsekvensen av dette, ifølge markedsdirektøren.
Færre flyr med Sterling
0Til tross for et sterkt luftfartsmarked, opplevde Sterling nedgang i passasjertallet i årets tre første måneder.