– Widerøe ser seg dessverre nødt til å legge om produksjonen i Lofoten for å tilpasse oss dagens rammebetingelser og markedsutvikling, sier Stein Nilsen, Widerøes administrerende direktør.
Han legger spesiell vekt på nye avgifter som årsaken til innskrenkningene. Produksjonen blir nå ifølge Nilsen i større grad tilpasset de setekrav som er satt av Samferdselsdepartementet, og ekstra produksjon kuttes. I tillegg kuttes de fleste kommersielle kortbaneflygninger mellom Lofoten og Tromsø.
– Widerøe er en kommersiell aktør og vi vil alltid tilpasse oss de rammebetingelsene og markedsforhold som gjelder. Vi vil imidlertid uttrykke bekymring for den utviklingen vi ser på kortbanenettet. På den ene siden ser vi at stadig flere ruteområder løftes ut av anbudssystemet. På den andre siden blir det stadig dårligere rammebetingelser for å utvikle distriktsruter kommersielt. Taperne er distrikts-Norge som mister viktige kollektivtilbud, mener Nilsen.
Totalt blir det 44 færre flybevegelser i uken i Lofoten og Vesterålen. Endringene trer i kraft 13. august i år.