Med A320neo velger SAS europeisk for sine nye kort- og mellomdistansefly. SAS er ifølge en intern melding til sine ansatte i sluttforhandlinger med Airbus i Frankrike om den nye ordren.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS-Norge sier til NRK at ledelsen valgte å være åpen overfor ansatte når det gjelder flyordren for å skape motivasjon til å drive fram det videre omstillingsarbeidet i flyselskapet «In Shape» hvor målet er å kutte kostnader.
Ifølge en melding før jul sto storordren på nye fly mellom Boeing og Airbus, og at SAS vurderte om selskapet skulle ha ett eller flere fly. Med dette har selskapet droppet amerikansk-produserte fly og vil kun operere Airbus i sin flåte.
Selskapet har i dag en spredt kort- og mellomdistanseflåte basert på Boeing og Airbus, der Oslo og Stockholm opererer Boeing-fly mens Airbus-flyene har base i København.
Prislappen vil trolig ende på mellom 25 og 30 milliarder kroner og flyene skal erstatte alle Boeing 737 og de eldste Airbus-flyene som SAS har i dag. Den endelige prislappen på de 40 til 50 nye flyene vil også avhenge av rabattene SAS får av Airbus, en praksis som er helt vanlig i flyindustrien. SAS kommer også til å satse på en flytype som egner seg til langdistanse-flyvninger.
Norwegian har også bestilt denne flytypen fra Airbus og dette gjør det mulig å betjene destinasjoner godt utenfor Europa, inkludert flere destinasjoner i Afrika, Midtøsten, og USAs østkyst.
I tillegg får SAS nye landistansefly fra Airbus levert neste år når de mottar sin første Airbus A350XWB.