Den største veksten kom i byene, men det var også en sterkt vekst på flyplassene. Økningen i antall utleide dager var på 11 prosent samlet for perioden juni til og med august. Aller størst var veksten i august med 12 prosent i antallet utleide dager. Hertz har aldri opplevd en bedre sommer med solide 17 prosent omsetningsvekst totalt.
– Dette har vært en fantastisk sommer med solid vekst i alle segmenter og i alle deler av landet. Vi har over tid utviklet et konsept som verdsettes både av forretnings- og turistmarkedet og det blir vi belønnet for nå. Selv om 2016 var et toppår, ble 2017 enda bedre, sier Trygve Simonsen, adm. direktør for Hertz i Norge.
Øker mer enn turistveksten
SSBs overnattingsstatistikk for perioden mai til juli bekrefter at sommeren 2017 overgikk toppsommeren i fjor målt i utenlandske gjestedøgn. Veksten fra de utenlandske markedene lå på fire prosent, mens de norske gjestedøgnene gikk ned to prosent. På grunn av norsk nedgang er totalbildet tilnærmet likt som i fjor.
– Det er ingen tvil om at vi også nyter godt av at mange utlendinger har besøkt Norge i sommer. Samtidig har vi en langt større vekst enn turistøkningen skulle tilsi, så det er ingen tvil om at vi tar markedsandeler. Hertz er en merkevare som står sterkt over hele verden, og på den måten skiller vi oss fra mange av våre konkurrenter. I tillegg til at vi har utleiekontorer der hvor turistene faktisk er, sier Simonsen.
– Vi satser knallhardt på tilgjengelighet og ny brukervennlig teknologi. I tillegg jobber vi med nye leiekonsepter i sentrum av de største byene slik at folk som bor sentralt ikke har behov for å eie egen bil, sier Trygve Simonsen i Hertz Bilutleie.