Det er bare tre år siden skibygda Trysil tok sats og startet investeringene i sin nye sommersatsning, stisykling. Målsetningen for destinasjonen er å utvikle en helårsdestinasjon som gir flere helårs arbeidsplasser. En kartlegging gjennomført av Destinasjon Trysil blant 157 reiselivsrelaterte bedrifter viser at over 70 personer har fått jobb i Trysil som følge av stisykkelsatsningen.
– Dette antallet overrasket oss. Effekten av stisykkelsatsningen vår har kommet raskere enn hva vi turte å håpe på, sier en fornøyd Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.
Bærekraftig reiselivsutvikling
Trysil har lenge jobbet for en bærekraftig reiselivsutvikling. De fikk merket for Bærekraftig Reiseliv allerede i 2009, som et av de første reisemålene i Norge. Bedre utnyttelse av Trysils store infrastruktur er bærekraftig og nå gir det også resultater i form av flere arbeidsplasser.
– Det er en veldig god start på å etablere flere helårs arbeidsplasser og skape en mer bærekraftig reiselivsutvikling i Trysil. Kan flere som jobber her om vinteren også få arbeid om sommeren og høsten, skaper det grunnlaget for at de får helårsjobb, og dermed kan etablere seg i Trysil og stifte familie, sier en fornøyd Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.
NHO Reiseliv, som lenge har hatt bærekraftig turisme på agendaen, er imponert over hva Trysil har fått til.
– Trysil har tatt et kjempesteg fra vinterleverandør til helårsdestinasjon. En helårsbransje betyr at man i løpet av et år klarer tilby helårslønn, selv om man må leve med hovedsesonger og lavsesonger. Dette krever fleksibelt arbeidstidsregelverk gjennom året, og at uker og måneder kan variere en god del, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Gir grobunn for nyetableringer og investeringer
I fjor sommer hadde Trysil en økning på 44 prosent i antall kommersielle gjestedøgn. Mer turister i Trysil om sommeren og høsten gir mange positive ringvirkninger.
– Vi er veldig fornøyd med at sykkelsatsningen gjør at nye virksomheter etableres i Trysil. I tillegg er det andre aktører som har turt å satse og investere i nye opplevelser, forteller Sanaker Lohne.
Bare halvveis i utviklingen
Til nå er det investert 12 millioner kroner i stisykkelprosjektet i Trysil. Men utviklingen av Trysil som stisykkeldestinasjon er langt fra ferdig.
– De neste årene blir veldig viktig for den videre utviklingen. Vi har en fordel av å være først ute i Norge med å gjøre en helhetlig stisykkelsatsning. Men vi har fortsatt en vei å gå for å nå målsettingene om 100 000 nye kommersielle gjestedøgn som følge av stisykkelsatsningen og dermed enda flere arbeidsplasser i Trysil kommune, sier Sanaker Lohne.
Fakta
- Kartlegging blant 157 reiselivsrelaterte bedrifter i Trysil. Resultatet viser ikke totalen da vi ikke har fått svar fra alle og ikke alle bedrifter i Trysil er kartlagt.
- De 70 stillingene fordeler seg på områder innen restaurant, aktivitetsbedrifter, handel, service og i Destinasjon Trysil SA.
- Det er ikke snakk om 70 helårs arbeidsplasser, men at minst 70 personer har fått en stilling om sommeren og høsten på grunn av stisykkelsatsningen i Trysil.
- Trysil har investert 12 millioner kroner i stisykkelprosjektet Trysil Bike Arena. Masterplanen for prosjektet er på totalt 25 millioner kroner. Nå jobbes det videre med å finne finansieringer for dette frem mot 2020.
- Til nå har Trysil kommune, Hedmark fylkeskommunen og flere aktører i Trysil investert i prosjektet, sammen med Destinasjon Trysil som også driver prosjektet.