2015 var et rekordår for turismen i Los Angeles. Det skyldes ifølge flere som står han nær innsatsen til Ernest Wooden jr. Han er administrerende direktør i Los Angeles Tourism & Convention Board (LA Tourism), noe som tilsvarer tittelen turistsjef. Wooden jr. var nylig på besøk i Norge for å styrke samarbeidet med Norwegian og den norske reiselivsnæringen. Han forteller at Los Angeles er i stor endring, og at det er behov for mer kunnskap om byen.
– Vi er kommet for å besøke reiselivsnæringen i Norge og utdanne dem i hva Los Angeles har å tilby. Både det åpenbare og det nye og ukjente, sier turistsjefen når vi møtte ham på Hotel Continental i Oslo.
Los Angeles kjemper om å være OL-vert i 2024. Bygging av hoteller, infrastruktur og oppussing av den største flyplassen (LAX) er bare noe av det som ifølge Wooden jr. vil komme turistene til gode.
– 24 nye hoteller er nå under bygging. Det vil si at det kommer rundt 9000 flere hotellrom i fylket. Over de neste årene er det snakk om nærmere 50 nye hoteller, understreker han.
Turister må ikke leie bil
Med Hollywood i bakgården er det naturlig å satse på video i sin markedsføring av byen. Med et interaktivt kart på nettsiden får brukeren mulighet til å utforske LAs nabolag. En to minutters videosnutt i HD-kvalitet skal gi deg en følelse av å være der, og vise deg hva som er spesielt med det enkelte nabolaget. Dessuten er det videopresentasjoner av alle hotellene i nærheten på kartet.
– Los Angeles er et komplisert sted og vi ville gjøre byen mer tilgjengelig, forklarer Wooden Jr. om selve video-innspillingen.
– Vi hyrte inn et stort filmselskap og filmet alle våre hoteller i beste kvalitet i mer enn 36 nabolag. Jeg tror vi er alene i bransjen om å tilby dette, forklarer han.
Byrået har også designet egne reiseruter hvor turistene kan oppleve Los Angeles´ mangfoldige nabolag via foten, sykkel og metro. Flere nye metrolinjer er under bygging og skal stå klare til et eventuelt OL i 2024, blant annet en linje som skal gjøre det enklere å komme seg til flyplassen. – Du kan også bli hentet og kjørt til flyplassen med Uber eller konkurrenten Lyft, som nylig har blitt lovlig i Los Angeles. Til og med vanlige drosjer har fått en app, slik at det blir mer tilgjengelig, forteller turistsjefen.
Tror ikke på Trump-seier
Wooden frykter ikke at turistnæringen i fylket vil rammes av det kommende presidentvalget, men legger samtidig til at de ikke kan være helt sikre på utfallet og dermed konsekvensene. Han bruker Brexit som eksempel.
– Etter Brexit har turismen til London gått opp fordi det er blitt billigere der. Ingen hadde forventet dette. Det viser hvor vanskelig det kan være å forutse turismen etter store, sjokkerende endringer, konkluderer turistsjef Ernest Wooden jr.
Los Angeles fylke består av 88 byer, blant annet Beverly Hills, West Hollywood, Santa Monica og selvsagt Los Angeles. I 2013 hadde fylket opp mot 42,2 millioner besøkende. Dette nummeret hoppet til 45,6 millioner besøkende i fjor. Nå sikter de enda høyere.
– Vi ønsker å ta imot 50 millioner innen 2020, og våre prognoser tilsier at det er realistisk, sier Wooden Jr.
Noen høydepunkter i 2015
* 2015 er det femte året på rad med rekord for turismen i L.A.
* Fylket hadde 45.6 millioner besøkende i 2015, en vekst på 3.1 % fra 2014.
* 6.7 millioner internasjonalt besøkende turister.
* 28.5 millioner hotellrom solgt i fylket.
* Per i dag går det 12 ukentlige fly fra Skandinavia til Los Angeles. Dette skal økes til 14 avganger i uken.