Den største veksten kom på flyplassene. Økningen i antall utleide dager var på 20 prosent samlet for perioden juni til og med september, sammenlignet med fjoråret. Aller størst var veksten i august, med 23 prosent.
Økningen i bruken av norske kunder var moderat, mens europeiske turister sto for en vekst på hele 37 prosent. Hertz har aldri opplevd en bedre periode.
– Dette har vært en fantastisk sommer og tidlig høst med solid vekst i alle segmenter og i alle deler av landet, sier Trygve Simonsen, administrerende direktør for Hertz i Norge, som fortsetter:
– Vi har over tid utviklet et konsept som verdsettes både av forretnings- og turistmarkedet og det blir vi belønnet for nå. Selv om 2015 var et toppår ble 2016 enda bedre.
I august hadde Hertz 30 prosent omsetningsøkning på Bergen og 17 prosent på Stavanger og Trondheim i tillegg til vekst i Tromsø, på Evenes og på Gardermoen.
Den norske reiselivsnæringen kan se tilbake på en god sommersesong med syv prosent økning i antall kommersielle gjestedøgn mellom mai og august. For august isolert var økningene solide ni prosent. Økningen kommer på toppen av fjorårets rekordsommer.
– Det er ingen tvil om at vi også nyter godt av at mange utlendinger har besøkt Norge i sommer, fortsetter Simonse, som utdyper de gode tallene videre:
– Vi har hatt en større vekst enn turistøkningen skulle tilsi, så det er ingen tvil om at vi tar markedsandeler. Hertz er en merkevare som står sterkt over hele verden, og på den måten skiller vi oss fra mange av våre konkurrenter. I tillegg til at vi har utleiekontorer der hvor turistene faktisk er. Et godt lojalitetsprogram, god tilgjengelighet og brukervennlige tekniske løsninger viktige satsningsområdene for Hertz i Norge.