Den amerikanske valutaen har styrket seg med 33 prosent den siste tiden, melder Dagens Næringsliv. I kombinasjon med flere direkteruter og økt oppmerksomhet om fjordlandet har ført til eksplosjon i trafikken over Atlanterhavet.
I fjor hadde amerikanske turister nesten 400 000 gjestedøgn i Norge, som er det høyeste tallet i SSBs overnattingsstatistikk noensinne. Økningen var på 31 prosent.
Kongen har i tillegg skaffet reiselivet drahjelp. Før pinsehelgen kastet han glans over flere reiselivsarrangementer på den amerikanske vestkysten. At Norwegian, SAS, United Airlines og andre flyselskaper nå overgår hverandre i tilbud på flyvninger den veien gjør også sitt. Det pekes også på at animasjonsfilmen Frozen, som henter inspirasjon fra Norge, har bidratt til økningen.
I sum betyr det at Norge er mer tilgjengelig – og synlig – enn noen gang før.
– Kultur, natur og opplevelser er kjempepopulært, et segment som vokser kraftig, sier Shannon Stonewell i Adventure Travel Trade Association til DN.
Det høye prisnivået kan imidlertid være en festbrems.
– Jeg elsker pølse i lompe, men 20 dollar er dyrt, som norsk-amerikaneren Harry Dalsgaard kommenterer overfor DN. Som leder for reisebyrået Avanti Travel, der han selger pakketurer til Norge, tror han derfor at hoteller som tilbyr ”fleksible” måltider er populære.
– Amerikanere vil ha valuta for pengene, konkluderer han.