– Stadig flere nordmenn vil ha ferier med unike opplevelser, sier daglig leder Trygve Sunde Kolderup i Hvitserk & Eventyrreiser i en kommentar til omsetningsøkningen.
Veksten til tross, ekstremturer er ikke nødvendigvis god butikk. Resultatmarginen er liten, og den ble ikke bedre da valutakursene gikk i selskapets disfavør.
På den annen side – marginene har ifølge Kolderup alltid vært små, og det hjelper heller ikke at konkurransen i denne delen av markedet begynner å spisse seg til. Flere – som Escape Travel, Albatros og Nyhavn Reiser – har fått flere krevende ekspedisjonsturer i programmet, samt også mer enkle alternativer, som Kolderup mener bekrefter den rådende trenden i det norske markedet.
– At vi nordmenn liker å være fysiske på tur, og at tendensen fortsatt vokser, sier han til Travel News.
Selv om konkurransen tiltar, klarer Hvitserk seg godt, som blant annet skyldes at selskapet opererer i den ekstreme delen av dette markedet. En tur til toppen av Mount Everest koster for eksempel 460 000 kroner per deltaker, en ekspedisjon til Sydpolen en halv million.
Etter hvert har imidlertid Hvitserk fått andre, mer overkommelige reiser i porteføljen, et område de ønsker å styrke. Overtakelsen av kundebasen til turoperatøren Inspiratour har vært med og bidratt til det, og Kolderup utelukker ikke oppkjøp.
Nå om dagen er han imidlertid mest opptatt med oppstarten i Sverige. Fra første mai har Hvitserk én ansatt på plass der, og fra september, når den svenske nettsiden er operativ, starter innsalget for fullt.
Turister inn til Norge (incoming) er også et område Hvitserk lukter på. I vår hadde selskapet sine første utenlandske gjester på tur i Norge – en sveitsisk gruppe på topptur i Sunnmøre, og til sommeren tar de japanske fjellturister med på rundtur i Jotunheimen.
– Det er helt i startgropa, sier Kolderup uten å utdype.
Det kan uansett fort blitt en ny ”toppturnotering”.
Global trend
Aktiv ferie opplever en enorm internasjonal vekst, med en tredobling (195 prosent økning) på bare to år. God økonomi, økning i turismen globalt og ønske om en utradisjonell ferie med aktivitet som mål er noen av årsakene til veksten, ifølge Verdens handelsorganisasjons (WTO) rapport Global Report on Adventure Tourism fra 2014. Ifølge rapporten er denne type turisme verdt over 260 milliarder dollar årlig.