I stedet for å ha automater i lobbyen satser Scandic på utsjekking med mobilen.
– Det er dyrere og føles ikke som 2013 med nye automater i lobbyene. Vi vil at det skal være så enkelt som mulig for våre gjester, sier Olle Söder, prosjektleder i Scandic, til Besöksliv ifølge Travelnews.se.
Gjesten får en mail eller sms med en lenke som leder til en side hvor de kan betale og sjekke ut, samt få en kvittering på oppholdet. Nøkkelen slippes ned i en boks i resepsjonen. Dessuten trengs det ikke noen app eller spesiell programvare for utsjekkingen.
– Mange er allerede vant til å bruke liknende løsninger i for eksempel nettbanken eller ved flyreiser. Dette skal også vi tilby ved våre hotell. Vi tror at gjestene vil sette oris på rask utsjekking via mobilen i stedet for å stå i kø på morgenen, sier Olle Söder videre.
Neste steg for Scandic er automatisert innsjekking.
– Vi begynte med utsjekkingen fordi vi tror at potensialet er større her. Innsjekking er en noe mer kompleks prosess som krever større investering. Dessuten vil vi ikke kvitte oss med resepsjonene.
Leverandøren til systemet er franske Ariane Systems som kun sysler med selvserviseløsninger i hotellindustrien.