Som et ledd i kostnadsjakten byttet SAS tidligere i år ut champagnen og begynte å servere musserende vin til forretningsreisende på flyvninger i Europa. Det skapte misnøye blant medlemmene i Pandion, det høyeste nivået i SASÂ lojalitetsprogram Eurobonus, skriver Dagens Industri ifølge Travelnews.se.
Avisen refererer en diskusjon som ble startet da et Pandion-medlem sendte en epost direkte til konsernsjef Rickard Gustafson om Ânoen smertefulle opplevelser den siste tiden.
 Jeg nekter å tro at SAS framtid avgjøres, eller til og med påvirkes av den eventuelle kostnadsreduksjonen som realiseres ved å kjøpe musserende i stedet for champagne, legger kritikeren til.
Andre kritiske røster har fulgt opp. En drar paralleller til bilverdenen og synes at SAS er i ferd med å forvandles fra en Audi til en Skoda, og at den kasserte champagnen er symptomatisk for utviklingen.
Amdre Pandion-medlemmer rykker dog ut til Gustafsons forsvar.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 25.10.2012 klokken 08.55