Statistikk fra Meteorologisk institutt viser at det går mot nedbørsrekorder flere steder i landet, og blant annet Oslo har allerede hatt én av de våteste somrene siden 1930-tallet. Men regndråpene ser ikke ut til å ha lagt en demper i norsk turistindustri. Vg.no har vært i kontakt med fire av de største hotellkjedene i Norge, som kan glede seg over en økning av omsetningen sammenlignet med foregående år.
 Vi har gode resultater, faktisk en økning fra i fjor. Spesielt distriktshotellene våre har gått bra, sier Hege Ramm, daglig leder i Best Western Hotels Norge, til Vg.no.
Hun tror det er de utenlandske turistene som har bidratt til det positive resultatet.
 De er nok ikke så opptatt av været som vi nordmenn er. De kommer først og fremst for å se stedene og naturen. Sol kan de jo få andre steder, sier Ramm.
Lang planleggingshorisont
Christian Kahrs, regiondirektør i Thon Hotels, tror regnværet kan ha bidratt til at turistene rømmer til hotellene.
 Mange som i utgangspunktet planla en friluftssommer har vel kanskje sett seg nødt til å sjekke inn på hotell. Selv for en bergenser har det vært mye regn i Oslo, sier Kahrs og ler.
 Men det er veldig mange som har booket seg inn for lenge siden, og de reiser stort sett uavhengig av værmeldingen. Av alle hotellene våre er det faktisk Lofoten som har gått best, og der har det kanskje vært aller mest værhardt i sommer, fortsetter han.
Været betyr ikke alt
Også konsernsjef i Rica Hotels, Fredrik Utheim, kan glede seg over gode resultater.
 Det blir mye værfokus, men været trenger ikke å være utslagsgivende for ferieplanene våre. Med det klimaet vi lever i, blir vi fort opptatt av været. Men det er først og fremst opplevelsene rundt om i Norge folk er opptatt av, sier Utheim til Vg.no.
Den vaklende økonomien i Europa var spådd å by på utfordringer for norsk turistnæring, men Utheim sier at det er hovedsakelig de utenlandske turistene som har holdt hjulene i gang i sommermånedene.
 Vi har merket at det har vært en del færre fra blant annet Spania, men alt i alt er det ikke noen store utslag. Det værtøffe Norge kan faktisk være eksotisk for mange turister, sier Utheim.
Byene trekker
First Hotels har kun hotell i de norske storbyene. Kommersiell direktør Bjørnar Tretterud tror været bidrar til at turistene søker inn i byene.
 Hotellene både i Oslo, Bergen og Stavanger går bra. Folk trekker kanskje inn i byene for å shoppe? Byhotellene våre merker i hvert fall en oppgang, sier Tretterud.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.08.2012 klokken 07.15