Da Giske i går presenterte regjeringens nye reiselivsstrategi med tittelen «Destinasjon Norge: Nasjonal strategi for reiselivsnæringen», anslo han at det er mellom 200 og 300 destinasjonsselskaper i Norge i dag. Det mener han at er altfor mange.
 Vi går inn for en kraftig reduksjon i antall destinasjonsselskaper. Hvis vi tenker over det, så har vi nordmenn litt vanskelig for å skille mellom Otta og Vinstra eller Florø og Førde. Jeg tror det er veldig krevende å forlange at tyskere, amerikanere og kinesere også skal begi seg inn i den prosessen, sa Giske da han presenterte strategien.
I tillegg går regjeringen inn for å skape flere helårsstillinger og bidra til økt kompetanse i reiselivsnæringen.
 Reiselivsnæringen er preget av mye sesongarbeid som gjør at man i mindre grad kan satse på kompetansebygging, kunnskapsbygging og etterutdanning fordi det er mindre lønnsomt å investere i arbeidskraft som går inn og ut av bedriften, og som kanskje veksler fra år til år, sa Giske.
Ved å heve kompetansen til de ansatte, kan man ifølge Giske også bidra til økte lønninger i næringen, og flere helårsarbeidsplasser vil føre til mer stabil bosetting i distriktene.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 12.04.2012 klokken 09.35