Dette markedet, som omfatter både møter, konferanser, belønningsreiser, arrangementer, messer, event, produktlanseringer og kongresser vil nå disse aktørene samarbeide om å bearbeide. Vestfold har i lang tid manglet en målrettet innsats for å tiltrekke seg internasjonale gjester, og disse bedriftene setter seg nå selv i førersetet
Bedriftene har organisert seg som et bedriftsnettverk og har laget en felles forretningsplan for en treårig satsning på det internasjonale møtemarkedet. Nettverket har fått støtte både fra Innovasjon Norge og Verdiskaping i Vestfold til pilotfasen.
 Det at de fem store i Vestfold, på tvers av eierskap, kjeder og bytilhørighet, nå satser sammen som likeverdige partnere er en milepæl for reiselivet i Vestfold, sier styreleder i nettverket, direktør Øyvind Hagen ved Quality Hotel Tønsberg.
Store ringvirkninger
Tidligere arrangementer i fylket viser potensialet, framholder Hagen.
 Europalanseringen av Hyundai i40 i Larvik i fjor er et godt eksempel. Da ble over 400 biljournalister flydd inn fra 28 europeiske land via Torp. De hadde med seg 60 biler og bodde på Farris Bad i over en uke. Journalistene filmet og fotograferte bilene i den ene vestfoldidyllen etter den andre, og på YouTube ligger det nå tester av denne bilen som er sett av mer enn 150 000 personer siden sist sommer. Dette arrangementet alene skapte omsetning i Vestfold på fireÂfem millioner og ga samtidig mye gratis Vestfold-reklame. Også Hyundai-konsernet ser på denne lanseringen som svært vellykket. Det viser hvorfor vi ønsker å satse mer systematisk på det internasjonale møte- og eventmarkedet, forklarer Hagen.
Planen er å ansette en felles selger i løpet av våren. Selgeren vil få kontor på Torp, men skal jobbe ute i markedet blant annet sammen med Norway Convention Bureau.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 17.01.2012 klokken 10.00