De svenske reisebyråene opplevde en pen vekst i desember. Salget økte med seks prosent sammenliknet med fjorårets salg, men året under ett ble det en liten omsetningsnedgang hos söta bror. Ifølge nye tall fra Svenska Resebyråföreningen skyldes nedgangen på én prosent at forretningsreisebyråene opplever tøffere tider.
Men veksten i desember skyldes ikke nødvendigvis en bedring i det svenske markedet, men kan komme av at antallet salgsdager er flere enn i 2012. Foreningen utsetter med dette forbeholdet feiringen av at bransjen igjen er i vekst, og mener man må vente noen måneder inn i 2014 for å sikrere si noe om utviklingen.
Trendene i Sverige er at salgveksten via privat- og onlinereisebyråene fortsetter å øke, mens forretningsreisebyråene omsetning har stagnert. Foreningen tror at forretningsreisebyråenes negative utvikling skyldes at flere og flere småbedrifter kjøper sine reiser direkte fra flyselskapene og hotellkjedene.