Tall fra undersøkelsen «The Future of Travel» gjennomført på vegne av Expedia og VIA Egencia, viser at det er de mellom 18 og 34 år som setter premissene for hvordan fremtidens reisemønstre ser ut.
— Halvparten av unge nordmenn kombinerer nå jobb- og fritidsreiser. Behovene endrer seg naturlig nok når man tar av seg dressen og hopper i badebuksa, og reiseselskaper må fremover være i stand til å håndtere disse flytende grensene og behovsendringen underveis på reisen, sier Susanne Svensson i Expedia.no.
Det blir derfor stadig viktigere for hoteller og destinasjoner å se nærmere på hvilke krav dette stiller til dem for fremtiden.
— Nye reisemønstre stiller nye krav til tilbud, spesielt utenfor storbyen. Man må kunne tilby noe som er turistvennlig, også for forretningsreisende. For mange er detaljer som ulike betalingsmuligheter, spa, basseng og treningsfasiliteter viktige elementer, sier Rune Feltman, administrerende direktør i VIA Egencia.
Unge nordmenn mellom 18 og 34 år reiser på tur med jobben elleve ganger i løpet av et år, og i tillegg reiser de på fire fritidsreiser. Det viktigste for denne aldersgruppen når de er på jobbreise er reisetid og direktefly til destinasjonen, mens prisen på flybilletten er viktigst når de betaler selv. Flere enn femti prosent av de unge reisende har forlenget jobbreisen til en fritidsreise, og benytter samtidig anledningen til å samle bonuspoeng. Tre av fire synes det er ok å putte bonuspoengene i egen lomme, selv om de reiser på vegne av jobben.
— De unge booker helst både business- og fritidsreiser selv gjennom reisebyråets onlineløsninger. Ni av ti bruker aktivt smarttelefon eller nettbrett til å innhente informasjon. Mens svenskene og danskene fortsatt benytter seg av reisebyråer for å booke fritidsreise, gjør kun 11 prosent av nordmenn det samme. Dette kan skyldes at vi er blant landene i verden med flest smarttelefoner per innbygger, og at vi har god dekning på våre mobile løsninger, sier Susanne Svensson.
Morgendagens reisende forventer å kunne bevege seg sømløst fra en enhet til en annen. Fra online til offline og tilbake online igjen, eller fra forretningsreiser til fritidsreiser og omvendt. Mobiltelefonen er vår nye personlige assistent når vi planlegger, bestiller og endrer reiser, samtidig som den brukes for å holde kontakten med venner og kolleger. Kontoret er mobilt og kan flytte seg fra flyet til flyplassen og til hotellrommet, og rask WiFi er forventet nesten uansett hvor man befinner seg.
WiFi gjør også reisen mer effektiv, og for forretningsreisene betyr det at man kan holde seg oppdatert og jobbe mens man er på vei.
— 80 prosent av våre reisende jobber underveis på reisen, og de ønsker å få unna arbeidsoppgaver mens de kan, i stedet for at det hoper seg opp til man kommer hjem, slik som det pleide å være før man fikk tilgang på WiFi og tilkoblede enheter, sier Rune Feltman.
Undersøkelsen fra VIA Egencia og Expedia viser også at de reisende gjerne deler personlig informasjon med reiseselskapet dersom de kan spare tid og gjøre bestillingen problemfri. Gode priser på hotell og fly, og gratis WiFi er de største insentivene for å dele informasjon.
Tre av fire mener at anmeldelser fra reisenettsteder er viktig når de skal bestille seg ferie. Denne trenden ser man nå også i bookingen av jobbreiser. Det viktigste for mange er hotellets standard og det er også dette de fleste klager over. De mellom 18 og 34 er mer tilbøyelige til å poste negative kommentarer i sosiale medier eller i anmeldelser om turen de var på.
— Dette betyr at reisebyråer må bruke dette mer aktivt, og se nøyere på hva som postes av anmeldelser. Dette kan være en positiv ressurs for dem, da det gir verdifull innsikt i hvilke hoteller man tilbyr ulike typer reisende, samt forbedrer tilbudet de har generelt, avslutter Svensson.