Plutselig sjefsbytte i Norwegian

Norwegian-sjef Jacob Schram går på dagen, mens Geir Karlsen rykker opp fra jobben som finansdirektør til konsernsjef i flyselskapet. Jacob Schram, sier at Norwegian-styrets avgjørelse om å bytte han ut kom svært overraskende.

0

Norwegian-sjef Jacob Schram går på dagen, mens Geir Karlsen rykker opp fra jobben som finansdirektør til konsernsjef i flyselskapet.

Styret i Norwegian besluttet søndag å avslutte Schrams kontrakt.

Schram, som har vært konsernsjef i Norwegian siden januar 2020 i det som har vært et turbulent Norwegian-år, har ni måneders oppsigelsestid og vil støtte styret på heltid i denne oppsigelsestiden ut mars neste år.

Det er Geir Karlsen, som har vært finansdirektør i selskapet siden 2018, som overtar.

Styreleder Svein Harald Øygard i Norwegian sier til NTB at han ikke ønsker å sammenligne Schram og Karlsen, men han trekker fram at sistnevnte har gjort en utrolig god jobb i den finansielle reetableringen av Norwegian, og at han dermed er en god mann til å lede selskapet framover.

– Jacob Schram er en veldig dyktig næringslivsleder. Samtidig er vårt fokus nå de umiddelbare leveransene og forretningsplanene for 2021 og 2022, som Geir Karlsen har vært ledende i å utvikle.

– Skifte er alltid krevende
På spørsmål om hvorfor endringen skjer så raskt, svarer Øygard:

– Nå er vi forhåpentligvis på slutten av koronaen. Vi starter opp med tusener av nye flygninger som legges ut på markedet. Det er egentlig tidspunktet for en restart av Norwegian.

Det er under én måned siden Norwegian kunngjorde at de forlater konkursbeskyttelse etter en stor rekonstruksjonsprosess der selskapet har hentet inn friske midler og blitt betydelig slankere. Blant annet er milliardær John Fredriksen og flere andre kjente investorer på listen over Norwegians nye storeiere.

Styrelederen mener likevel oppgavene som venter Norwegian framover, er steintøffe.

– Vi må få opp et godt tilbud så raskt som mulig. Fortsatt er det enorm usikkerhet om etterspørselen – om folk faktisk får mulighet til å fly. I tillegg må vi forsterke Norwegians posisjon som en lavkost tilbyder av flytjenester i hele Norge og sikre langsiktig bærekraft i Norwegian. Vi har stor tro på at vi skal lykkes, og Geir har vist evne til å levere fantastiske resultater. Vi ser optimistisk på det som kommer, sier styrelederen.

– Har det vært noen form for konflikt i forbindelse med dette skiftet?

– Et skifte er alltid krevende. Men bakgrunnen for valget var jo klar, svarer han.

Det var søndag kveld det ble klart at Norwegian-styret besluttet at Schram skal skiftes ut med Karlsen, men Øygard vil ikke si når dette var noe styret begynte å tenke på, eller hva som er årsaken til at Schram ikke lenger er ønsket.

Krangel om vederlag
Schram vil fram til mars motta sin nåværende lønn, opplyser Norwegian. Deretter vil et 15-måneders sluttvederlag gis i månedlige utbetalinger, som spesifisert i ansettelseskontrakten fra 20. november 2019.

– Styret har forsøkt å redusere sluttvederlaget for å gjenspeile utfordringene luftfarten står overfor, men lyktes ikke å komme til enighet om dette, heter det i pressemeldingen der lederskiftet ble kunngjort.

NTB har forsøkt å få en kommentar fra Jacob Schram, men har ikke lyktes.

Jacob Schram var sjef i Circle K før han ble utnevnt til ny Norwegian-sjef i november 2019.

Da hadde finansdirektør Geir Karlsen sittet i sjefsstolen som konstituert etter at Norwegian-grunnlegger Bjørn Kjos kunngjorde sin avgang i juli. Da Schram kom inn, gikk Karlsen tilbake til jobben som finansdirektør og visekonsernsjef.

– Skjedde raskt
Dialogen med Geir Karlsen om å overta som konsernsjef i Norwegian, begynte i forrige uke. Han sier prosessen har gått fort.

– Dette har vært en prosess som har gått fort. Det har vært en dialog og dette begynte i forrige uke, sier Karlsen til E24.

Søndag bestemte styret i Norwegian seg for å erstatte konsernsjef Jacob Schram med finansdirektør Geir Karlsen. Mandag har han allerede overtatt jobben.

Sjefsbyttet i flyselskapet kommer kort tid etter at Norwegian forlot konkursbeskyttelsen de har vært i siden november 2020. På veien har selskapet blitt mye slankere, fått inn over seks milliarder i nye, friske midler, det har også kommet inn nye eiere, som skipsreder John Fredriksen.

Den nye Norwegian-sjefen har tidligere jobbet i Fredriksen-systemet, men han sier til E24 at han kun har forholdt seg til Norwegian-styret i denne prosessen.

Styreleder Svein Harald Øygard i Norwegian har ikke overfor NTB villet kommentere når styret begynte å tenke på å sette Karlsen i sjefsstolen.

Stiller seg bak Karlsen
Fagforeningen som representerer Norwegians piloter i Norge, Sverige og Danmark, mener Geir Karlsen er essensiell for at selskapet.

– Det var helt klart overraskende, men når vi leser nyhetene, vet vi hva vi har foran oss. Geir Karlsen er både hjernen og gjennomføreren av det hele, og som vi har hele vår tiltro til, sier fagforeningsleder Alf Hansen til Dagens Næringsliv.

Karlsen overtok mandag som konsernsjef i Norwegian etter Jacob Schram. Lederskiftet i flyselskapet kommer kort tid etter at Norwegian forlot konkursbeskyttelsen de har vært i siden november 2020. På veien har selskapet blitt mye slankere, fått inn over seks milliarder i nye, friske midler, det har også kommet inn nye eiere.

På spørsmål om fagforeningen hadde tillit til Schram videre, svarer Hansen at det er vanskelig å si.

– Vi er i hvert fall veldig glad for at Karlsen er med oss videre. Han tror jeg er helt essensiell for at vi har kommet oss igjennom stormen, sier Hansen.

Nye eiere ville ha ny sjef i Norwegian
– Det er ikke unaturlig at Norwegians nye eiere heller ville ha finansdirektør Geir Karlsen som toppsjef i flyselskapet, mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Analytikeren sier at selv han ble litt overrasket da meldingen om sjefsbytte kom fra Norwegian mandag morgen. Han mener det likevel ikke er unaturlig at det skjer endringer i ledelsen i flyselskapet nå, og legger til at han ikke ser for seg at dette vil ha noen betydning for dem som reiser med Norwegian.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs. (Foto: Tom Andersson)

– Nå er det nye eiere i Norwegian, med nytt styre og med skipsreder John Fredriksen som en av de største eierne. Geir Karlsen har allerede jobbet i Fredriksen-systemet, og han har vært en av hovedarkitektene bak redningsplanen bak Norwegian, sier Elnæs til NTB.

Etter redningsaksjonen er John Fredriksen, gjennom sitt selskap Geveran Trading, største eier i Norwegian med 19,9 prosent av selskapet. Nest største eier er Sundt AS med 17,5 prosent av selskapet.

Ny styreleder
Kort etter at de nye eierne var på plass, ble også Svein Harald Øygard utnevnt som ny styreleder. Øygard ble i mai også valgt som styreleder for det Fredriksen-kontrollerte selskapet Seadrill, som på samme måte som Norwegian også har vært gjennom en restrukturering for å unngå konkurs.

Mens avgått konsernsjef Jacob Schram kommer fra servicebransjen og tidligere var toppsjef i Circle K, har Geir Karlsen lang bakgrunn fra finans og shipping.

– De nye investorene har gått inn med flere milliarder i ny kapital, og jeg tror de vil ha en leder som har en mer finansiell orientering, sier Elnæs.

Ansikt utad
Geir Karlsen har blitt kjent i hele den internasjonale luftfartsbransjen etter den vellykkede restruktureringen av Norwegian i vinter, hvor selskapet med nød og neppe unngikk en konkurs.

Etter nedleggelser av flyruter og datterselskaper over hele verden, spesielt i Irland hvor Norwegian hadde omfattende virksomhet, salg av fly og annullering av leiekontrakter, og en avansert finansieringsplan for å fortsette virksomheten, er Norwegian i dag et langt mindre selskap enn for ett år siden.

– Det Geir Karlsen har fått til er helt unikt innen luftfarten noensinne og er noe som kommer til å gå inn i lærebøkene. Og han var selskapets ansikt utad gjennom denne prosessen, sier Elnæs.

Overraskende på Schram
– Styrets beslutning om å gi meg sparken kom svært overraskende på meg, skriver han i en SMS til NTB.

Han opplyser at han har vært villig til å forhandle med styret om å revidere etterlønnsavtalen han har med selskapet. Schrams ansettelsesavtale fastslår en oppsigelsestid på ni måndere og 15 måneders etterlønn.

– Jeg har kommet med konkrete tilbud som ville ha redusert denne i betydelig grad. Disse forhandlingene førte dessverre ikke fram, sier Schram.

Den tidligere Norwegian-sjefen opplyser at han har vært glad for samarbeidet med styret, fagforeninger, crew, øvrige medarbeidere og egen konsernledelse.

– Det er en fantastisk gjeng som det har vært et privilegium å få lede i denne ekstremt turbulente perioden, og jeg gleder meg over å se at selskapets fly nå er på full fart opp i luften igjen. Jeg ønsker Geir Karlsen og alle andre Red Nose Warriors lykke til videre, sier han.

Videre opplyser Schram at han er avskåret fra å gi ytterligere kommentarer på nåværende tidspunkt.

(©NTB)

Share.

About Author

Comments are closed.