Pandemien påvirket Norwegians desembertall

I desember fløy 129 664 kunder med Norwegian, 94 prosent færre enn samme måned i fjor.

0

Både den totale kapasiteten (ASK) og passasjertrafikken (RPK) var ned 98 prosent. Fyllingsgraden lå på 52,3 prosent, en reduksjon på 31 prosentpoeng.

– Pandemien fortsetter å ha en sterk negativ innvirkning på driften vår, noe den har hatt siden hele Norge stengte ned i mars i fjor. Norwegian var på vei mot et positivt resultat for 2020, men i stedet ble vi kastet ut i vår livs kamp og 2020 har vært svært krevende. Selv om etterspørselen i desember var lav, var imidlertid bookingene for jul og nyttår positive og vi har tilpasset produksjonen vår godt til situasjonen vi står i. Nå gjør vi alt vi kan for at Norwegian skal komme styrket og mer konkurransedyktig ut av denne krisen med en ny finansiell struktur, en tilpasset flåtestørrelse og et forbedret tilbud til kundene våre, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram.

– Støtten vi har opplevd fra kunder, medarbeidere og andre i året som har gått har vært enorm. Vår viktigste jobb er å knytte folk sammen på en trygg måte og nå kjenner vi alle på savnet etter å møtes. At vaksineringen er i full sving er gode nyheter både for luftfarten og de reiselystne. I år ser vi frem til å fortsette å bidra til å knytte det norske folk sammen, skape verdier for landet vårt og å gi folk flest muligheten til å fly i et marked med sunn konkurranse. 2020 har vært et tøft år, men vi er fulle av pågangsmot og gir oss ikke, avslutter Schram.

Norwegian hadde gjennomsnittlig ni fly i drift i desember, hovedsakelig på norske innenriksruter. Totalt gjennomførte Norwegian 95,6 prosent av de planlagte flygningene i desember, og av disse var punktligheten på 88,5 prosent.

Share.

About Author

Comments are closed.