Som reiselivet ellers er cruisemarkedet i sterk endring.
– Vi opplever nå at stadig flere ønsker større frihet og mulighet til å reise individuelt og mer uforpliktende, også innenfor cruise, sier daglig leder i Cruise.no, Johnny Bråthen.
Nettstedet har i løpet av 2014 investert betydelige beløp for å etablere en nøytral, bred, dyp og norsk søkemotor for cruise. Målet har vært å bygge et cruisevarehus med både cruiserådgivere og en nøytral søkemotor for cruise. Etter en prøveperiode lanseres nå det Bråthen kaller ”markedets største søkemotor”.
– I vår cruiseportal finnes det til enhver tid over 15 000 seilingsruter med søkekriterier som pris, land, all verdens havner, rederi, skip, tid og varighet, forklarer Bråthen. Portalen skal ikke minst hjelpe de reisende i det Bråthen kaller ”jungelen av tilbud, kampanjer og spesialpriser”.
I portalen ligger det nå 15 rederier med mulighet for online bestilling, og en presentasjon av 150 skip.
– Det har vært viktig for oss å legge til rette for at kunder kan gjøre nøytrale valg, uavhengig av rederi, sier Bråthen.
Seilinger og norske priser skal kontinuerlig oppdateres i søkemotoren.
– Vi ser at kundene ønsker å stå fritt for å kunne velge cruise uavhengig av rederier og kjeder, understreker Bråthen, som tror at søkemotoren vil oppleves som dynamisk og levende – en naturlig markedsplass for alle som planlegger en cruiseferie.