Like etter at regjeringen hadde gitt sitt klare svar til flyselskapet, sa Kjos at følgen kunne være å flagge ut de interkontinentale flyene for likevel å kunne ansette for eksempel asiatisk kabinpersonale. I dag skriver Finansavisen at flyselskapet trolig ikke kan omgå reglene i Sverige heller.
– Vi står helt fritt til å registrere flyene våre i hele Europa. Dette vedtaket betyr at vi i hvert fall flytter deler av flåten tenlands. For vi skal ha base i Bangkok, det er vi fast bestemte på, uttalte Kjos etter Huitfeldt kjennelse.
Så de interkontinentale rutene er enn så lenge ikke i fare for å bli lagt ned før de starter, på tross av Kjos’ åpenlyse irritasjon over regjeringen. Men det kan være at han må dra lenger enn til Sverige. Tidligere har det vært kjent at Kjos har sett på muligheten til å registrere flyene sine her, men i følge Finansavisen kan også dette medføre problemer. Høyst sannsynlig vil også svenske myndigheter politisk utrede hvorvidt de vil godta at flypersonell kan motta lønn på asiatisk nivå.
Også finansieringen for de åtte Dreamlinerne, som hver har en prislapp på en milliard, er det sådd tvil om. Dette fordi Sverige ikke har innført den såkalte Cape Town-konvensjonen som angir hvilken sikkerhet bankene har bak sine flylån. I Norge ble dette innført allerede i 2009, etter påtrykk akkurat fra Norwegian.
– Vi har leaset de første flyene. Da er ikke Cape Town-konvensjonen noe tema for finansieringen. Da handler det bare om leasingselskapene er redde for en konkurs, og sikkerheten i et slikt scenario, og det er ikke et spørsmål for Norwegian, sier Kjos til avisen.