Når jeg hører mennesker snakke om at de har kuttet utgiftene til benet, blir jeg oppgitt. Ting kan alltid gjøres annerledes, og hvis du mener at du alt har kuttet til benet gjør du deg selv maktesløs.
Ordene kommer fra den alltid så engasjerte Simen A. Johannessen, Nordisk markedsdirektør for HRG (Hogg Robinson Group) Nordic, etter et av tidenes verste år for forretningsreisetrafikken i Norge.
 Men vi slapp unna ganske lett i forhold til Sverige, hvor forretningsreiseaktiviteten falt med en fjerdedel. Da er det ikke lenger justeringer som skal til, men en annen modell.
En populær mann
18 000 treff er resultatet hvis du googler Simen Johannessen + HRG. Det sier mye om den posisjonen han har fått i media de siste årene  det finnes ikke den avis med respekt for seg selv som ikke har brukt ham som en ekspert i sine hotellanalyser. Og rart er det ikke; med sin store detaljkunnskap og krystallklare meninger er det få i den norske reiselivsnæringen som er mer sitatvennlige enn ham.
Dessuten er ønsket om å formidle noe av det mest slående ved hans personlighet, derfor var heller ikke veien inn til politikken lang for Simen A. Johannessen. Men la deg på ingen måte lure av rødskjæret i håret hans; det er blått som er fargen til Johannessen  og det langt inn i røttene hans. Sandefjord Høyre fikk hele 43,2 prosent av stemmene ved siste kommunevalg, noe som gjør hvalfangerkommunen til en av de blåeste i landet. Det var den samme byen som Johannessen vokste opp i, selv om han ikke mener det er avgjørende for den han er i dag.
 Jeg kom fra Sandefjord. I Norge har man altfor stor tro på at bosted på en eller annen måte skal fortelle hvem du er. Jeg har bodd i Oslo store deler av mitt voksne liv, og det blir galt å legge for mye i hvor jeg vokste opp. Men familien min, som fortsatt bor i Sandefjord, betyr veldig mye. Mamma har alltid støttet mine valg og står som en bauta i mitt liv, sier Johannessen.
Han mener at nordmenn ofte er så opptatt av hvem foreldrene dine er at de ikke ser personen som står foran dem. Det direkte og granskende blikket hans taler sitt tydelige språk om at ikke han går i samme felle.
 Jeg har bodd blant annet i Harstad, Alta, Tromsø og Stavanger. Og selv om forskjellene er store byene imellom, synes jeg dette er et typisk fenomen for Norge.
Og på en eller annen måte er det noe unorskt over Johannessen som slår en, noe langt unna Jantaloven og norsk forsiktighet. Noe ubeskjedent uten å være brautende.
 Bør tjene penger
En av de første jobbene den masterutdannede Johannessen fikk, var markeds- og salgsansvaret for det som i dag er Rica-hotellene i Finnmark. Og det er ingen tvil om at han fremdeles har et bankende hjerte for norske hoteller.
 På en måte er det lett å spå utvikingen til hotellene, det er jo bare å se på BNP-utviklingen her til lands. Sammenlikner man grafen til BNP-utviklingen med grafen for RevPar (hotellenes inntekter per tilgjengelige rom red. anm.), kan man se at de tradisjonelt følger hverandre som skygger. Men i år vil man nok se en noe større vekst for bruttonasjonalproduktet grunnet kapasitetsøkningen på hotellrom. Men fortsatt har hotellene godt belegg. Jeg mener, for å sette det litt på spissen, at de som ikke klarte å tjene penger på det historisk sett gode belegget i 2009 har noe feil med driftsmodellen sin, sier Johannessen brutalt.
For selv om RevPar falt med 8,8 prosent i 2009 i forhold til 2008, så var 2009 fortsatt et godt år for norsk hotellnæring.
 Det er 2008 som skiller seg ut som et utrolig godt år. 2009 var bra, og det bør også være fullt mulig å levere gode resultater i tiden fremover. Men det pågår samtidig en voldsom hotellutvikling her til lands, ikke minst på Gardermoen. Denne veksten kan nok gjøre vondt økonomisk i de nærmeste årene, men på sikt vil hotellene tjene penger. Det viser historien. Og det skulle ikke forundre meg om nettopp hotellene på Gardermoen blir rene pengemaskiner når man ser noen år frem i tid.
Det er likevel ikke alle de nye prosjektene Johannessen har like stor tro på; at de store luksuriøse hotellkjedene Marriott og Hilton nå etablerer seg på det norske markedet, er han mer skeptisk til.
 Vi må huske på at lønningene i Norge er veldig høye og at dette er en betydelig utgiftspost for hotellkjedene. Dette har medført at norske hoteller drives ekstremt effektivt. Driftskonseptet til Marriott og Hilton er annerledes og krever veldig mange ansatte. Dette vil koste mye penger, og jeg er usikker på om amerikanske driftsmodeller direkte kan innføres på det norske markedet.
Utdatert spådom
Selv om reisebyråene opplever tøffe dager for tiden, mener Johannessen at spådommen om reisebyråenes snarlige død snart må avlives en gang for alle.
 Dette har det vært snakket om i en årrekke uten at jeg kan se noen indikasjoner på at reisebyråenes tid er talte. Hvis de som kommer med slike uttalelser bare for et øyeblikk lar seg inspirere av virkeligheten i sine analyser, vil de skjønne at dette bare er tøv. Hvis man forfekter dette standpunktet, hevder man samtidig at bedrifter ikke bryr seg om sine reisekostnader og reiseadministrasjon, sier Johannessen engasjert.
Men det er ingen tvil om at markedet har endret seg vesentlig i løpet av de siste årene  kundene har andre krav og forretningsmodellen er til en stor grad endret. Det er blant annet her reisebyrenes mulighet for vekst ligger, mener Johannessen.
 Jeg oppfatter for eksempel fortsatt online-markedet som ganske jomfrulig. Flyselskapene har tatt store markedsandeler av direktesalget til kundene, særlig på feriemarkedet, og ingen internettreisebyråer vil kunne leve av kun å selge flybilletter på nett. Men forretningsreisebyråene har stor mulighet for å utvikle seg gjennom denne kanalen, og dette kan være med på å endre reisebyråenes konkurransesituasjon, sier han videre.
Et annet trekk man har sett i reiselivsbransjen er at den såkalte Âprofesjonaliseringen ikke lenger står like høyt i kurs. Mantraet om at en god leder kan lede bedrifter innen hvilken som helst næring er i ferd med å blekne, og det er ikke like mange ledere som blir hentet til reiselivsbransjen fra for eksempel bank- og finansyrker. I dag ser man at det i langt større grad blir rekruttert ledere med erfaring fra reiselivsbransjen.
 Jeg mener dessuten at Âprofesjonalisering er et helt feil ord å bruke; det høres ut som om de som allerede jobber i bransjen ikke er profesjonelle. Men jeg tror at ledere i gode tider kan lykkes med å styre bedriften godt uten å være 100 prosent inne i driften. Derimot settes det helt andre krav til lederne i dårligere tider, da må man kunne bransjen og bedriften ekstremt godt og se et helhetsbilde for å kunne kutte utgifter. Da er det igjen de anstendige og hardt-arbeidende sjefene, gjerne med erfaring innad i bedriften, som blir rekruttert, mener Johannessen.
Nyrike nordmenn
Selv er Simen A. Johannessen et godt eksempel på det siste der han stødig og sikkert har steget i gradene i HRG Nordic. Seks forskjellige stillinger på ni år, er resultatet så langt. Og i takt med egen utvikling har han også oppfattet at nordmenn flest også har endret seg  vi forventer mer i dag enn det vi gjorde før. Selv om vi fortsatt kan stå med lua i handa og håpe at noen legger merke til oss, er det nye vaner og idealer som gjelder.
 I Norge har vi et veldig egalitært samfunn, generelt sett tjener vi godt og har
plutselig råd til å tilegne oss vaner som for bare noen tiår siden nærmest var utenkelige. For eksempel ser vi at flere og flere nordmenn bruker mer penger på sine hotello