Onefinestay, som AccorHotels kjøper for rundt 1,4 milliarder kroner, spesialiserer seg på korttidsutleie av luksusleiligheter og -hus. Hotelloperatøren skal også bruke mer enn 600 millioner kroner for å oppnå internasjonal vekst.
Onefinestay er et ledende varemerke innenfor luksussegmentet ”serviced home” (betjente hjem), der gjestene får bo hjemme og oppleve samme personlige service som på vanlige hoteller.
Ved å ta hånd om alt fra markedsføring, distribusjon og forsikring, til rengjøring, drift og annen service tilbyr onefinestay ifølge pressemeldingen fra AccorHotels også trygghet, bekvemmelighet og fleksibilitet for dem som leier ut sine luksuseiendommer.
Utleieselskapet ble lansert i 2010 i London, og har i dag en portefølje på 2 600 eiendommer strategisk plassert i London, New York, Paris, Los Angeles og Roma.
AccorHotel skal bidra til å påskynde ekspansjonen i nye urbane markeder, tilby distribusjons-kapasitet, en betydelig kundebase samt – som et av verdens ledende, globale hotelloperatører – brede kunnskaper.
Mye takket være dette har onefinestay satt opp en ambisiøs strategi om å ekspandere til 40 nye byer rundt om i verden de neste fem årene.
– Onefinestay har på en fremgangsrik måte funnet sin plass i markedet, der man oppfyller behov som verken tradisjonelle hoteller eller nye aktører kan møte, sier styreformann og administrerende direktør Sébastien Bazin i AccorHotels.
– Med kjøpet av dette unike selskapet vokser AccorHotels frem som en ny verdensledende aktør innen ”serviced homes”. Sammen med våre siste investeringer gjør vi i tillegg vår forretningsmodell bredere, ikke minst for å fange den voksende trenden med utleie av private leiligheter. Samtidig styrker vi vår tilstedfeværelse i luksussegmentet, sier Bazin.
Onefinestay blir en selvstendig forretningsenhet innenfor AccorHotels Group og skal fortsatt ledes av grunnleggeren Greg Marsh.