– Vi er fortsatt i en ekspansjonsfase, og når vi nå har fått alle systemer og logistikk på plass er vi klar til å vokse videre, sier hen i en samtale med magasinet Hotell, Restaurant & Reiseliv. (HRR).
Classic Norway, etablert i 2003, satser hovedsakelig på å eie og drive hoteller, samt arrangere events. Selskapet er eid Berg Invest AS, som Erik Berg med familie står bak.
Viktige drivere i virksomheten er natur, kultur og ekte opplevelser, reflektert ikke minst i de mange og spesielle overnattingsstedene.
Håholmen Havstuer ble kjøpt i 2004, et fiskevær fra 1700-tallet tidligere i eventyreren Ragnar Thorseths besittelse.
Senere fulgte Ona Havstuer, Finnøy Havstuer og Molde Fjordstuer. I 2005 ble Angvik Gamle Handelssted restaurert og påbygd, og i 2008 kjøpte Classic Norway Hotell Utsikten i Geiranger.
For snart to år siden ble hotellkjeden Det Virkelige Gode Liv en del av Classic Norway, gjennom oppkjøp og samarbeidsavtaler.
– Ingen av hotellene har over 60 rom, og flere ligger godt ute i distriktene, så vi må skape en opplevelse og en grunn for at folk skal reise dit, sier Myklebust.
For stedene i Møre og Romsdal er hovedmålgruppen kurs og konferanser og næringslivskunder. På overnattingsstedene i Lofoten er det sterkere innslag av ferie og fritid.
– Vårt neste prosjekt er et nytt hotell i Valldal, sier Myklebust videre til HRR, og flagger samtidig at Classic Norway er på jakt etter å kjøpe allerede etablerte reiselivsbedrifter.
– Men for at de skal passe inn bør det være et aktivt næringsliv i området. Dessuten bør det være gode kommunikasjoner. Det er veldig dyrt å reise til Lofoten, men det er en så sterk merkevare at det lar seg gjøre å drifte likevel, forklarer Myklebust.
Størrelsen på hotellet er minst like viktig som det faktum at det kan bidra i arbeidet med å skape klynger av mindre reiselivsbedrifter.
– Frem til nå har vi satset på å eie de fleste stedene selv, men det er ikke noen betingelse lenger. Hvis produktet er riktig er ikke eierformen viktig, sier Myklebust.
Året så langt har vært godt. Bunnlinjen er allerede svært positiv, ifølge Myklebust, som tror omsetningen kommer til å lande på rundt 200 millioner kroner inkludert samarbeidspartnerne. Økning i ferie- og fritidstrafikken kompenserer noe for tilbakegangen i offshore, som har vært en betydelig kunde hos Classic Norway.
– På events og incentives er det ingen markante nedganger så langt. Vi er optimistiske, konkluderer Runar Myklebust.