I den årlige Sustainable Brand Index, som kårer de mest bærekraftige selskapene i Norge, kom Nordic Choice Hotels og kjedene Clarion Hotel, Quality Hotel og Clarion Collection Hotel på henholdsvis 4., 6., 7. og 8. plass. Nordic Choice Hotels er ikke bare Norges beste selskap innen reiseliv, men med 4 topp 10 plasseringer sørger selskapet også for at reiselivindustrien overgår alle andre industrier i årets kåring.
– I Nordic Choice Hotels tror vi på handlekraft som det viktigste verktøyet i kampen for et mer bærekraftig samfunn. Hver eneste dag jobber flere tusen Nordic Choicere for å gi de mest bærekraftige hotellopplevelsene i verden, og årets plasseringer er et bevis på at vårt arbeid blir lagt merke til, sier administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.
Sustainable Brand Index er Nordens største bærekraftstudie av næringslivet. Den årlige undersøkelsen blir gjennomført blant 27 000 mennesker og inkluderer 709 Nordiske merkevarer.
– Vi har aldri hatt et selskap som har hatt så mange merkevarer i topp 10 listen i Norge. Legg til at Comfort Hotel kjeden, som også er en del av Nordic Choice Hotels, kommer på 12. plass, så sørger Nordic Choice Hotels for at reiselivsbransjen blir vinner av å være den mest bærekraftig bransjen i Norge i 2015. Vi som jobber daglig med bærekraft er meget imponerte, for vi vet at nåløyet for å komme inn på topp 10-listen er meget trang, sier Erik Hedén, Managing Director i Sustainable Brand Insight.
Nordic Choice Hotels har siden 2008 vært Regnskogsfondets største private samarbeidspartner, og årlig bidratt til å bevare 600 000 000 kvadratmeter med regnskog. Hotellselskapet har også være signaturpartner av UNICEF siden 2008, og i 2014 samlet selskapet, sammen med gjester og ansatte, 1 939 140 kroner øremerket UNICEFs kamp mot menneskehandel. I 2014 ble Clarion kjeden verdens første palmeoljefrie hotellkjede og Comfort Hotel lanserte kampanjen ”Dear Tripadvisor” som oppfordret reiselivsnettsiden til å ta i bruk bærekraft som en egen måleparameter når gjester skal gi tilbakemelding på hotellopplevelser.
– Vi rapporterer alltid etter en trippel bunnlinje med likt fokus på mennesker, miljø og profitt når vi leverer vårt årsregnskap. Det gjør vi fordi vi tror på bærekraft som en viktig forutsetning for å kunne drive god forretning. Topp-plasseringene er et bevis på at arbeidet fram til nå blir lagt merke til og verdsatt av våre gjester og kunder. Vi skal bruke dette som inspirasjon for videre arbeid, avslutter Torgeir Silseth.