Gorm Kunøe ved Handelshøgskolen BI mener det legges for stor vekt på at tv-bildene fra sykkelløpet Arctic Race of Norway (ARN) i Nord-Norge skal trekke flere besøkende til regionen. Rittet med start i Hammerfest i Finnmark høster stor oppmerksomhet, og skal etter sigende tv-spres ut til nærmere 180 land. I fjor nådde man 11 millioner seere bare gjennom Eurosport.
I forbindelse med sykkelrittet har Alta kommune alene bevilget 1,2 millioner kroner i forbindelse med ARN. Det mener Kunøe kan være penger ut av vinduet om de ikke brukes som en del av en større strategi.
– De fleste interesserte som følger løpet bryr seg ikke hvor det går. Det viktigste for dem er at deres rytter vinner, sier han, og har liten tro på at rittet alene skal trekke nye turister til Nord-Norge.
– Den relativt store interessen rundt løpet kan ikke underdrives, parerer førstelektor Kristen Albert Ellingsen ved Norges Arktiske Universitet (UiT).
– I fjor var det 150 000 tilskuere bare langs løypa. I Harstad alene stilte 45 000 mennesker opp. Alle disse skal ha mat, noen overnatting og annet i forbindelse med oppholdet.
I tillegg kommer alle dem som følger løpet på fjernsyn, gjennom sosiale medier og internett. Ellingsen er ikke i tvil om at effekten er stor, at den plasserer Norge og Nord-Norge på kartet. Han mener kommunenes investering vil bli tilbakebetalt relativt raskt bare i form av interessen lokalt. I tillegg kommer den langsiktige effekten.
– Bare i Alta vil omsetningen knyttet til ARN være på rundt 30 millioner kroner, sier daglig leder i Alta Event, Stig-Anton Eliassen, som har fått en rekke oppdrag i forbindelse med sykkelløpet både i Hammerfest, Alta og Kvænangen.
Ellingsen mener det er to hovedoppgaver bedriftene og næringslivet i nord må ivareta får å lykkes i reiselivet: For det første må de ha et markedstilpasset og kvalitetssikret tilbud tilpasset målgruppens forventninger, ønsker og behov. Dette gjelde ikke bare de tradisjonelle reiselivsbedriftene, men også det øvrige næringslivet.
– Det viktigste er muligens likevel at ARN er en opplevelse som engasjerer lokalt, det blir en motor og motivasjon i det videre arbeidet med å plassere denne regionen på reiselivskartet, konkluderer Ellingsen.
Trending
- Peer Gynt Tours: Derfor deltar vi på TravelMatch i januar
- TAP Air Portugal innfører Premium Economy
- Oman’s wadier – unike fotturer og naturopplevelser
- November-fall for Widerøe
- Bare fem uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Eivind Roald: kommersiell finjustering, teknologisk løft og tydeligere kundefokus i Norse
- Smuglansering av SAS Holidays
- Virkes reaksjoner på budsjettforliket
