Den nye flyruta går fra Stavanger til Harstad og videre til Tromsø, før den snur og tar samme rute tilbake.
– Det er en gledens dag og en stor lettelse for veldig mange. Næringslivet i Regionen vil spare veldig mye både i tid og penger på dette, sier Harstad-ordfører Marianne Bremnes (Ap) til Stavanger Aftenblad.
I rapporten Fly Arctic peker man på at en direkterute fra Stavanger til Harstad kan spare næringslivet for 225 millioner kroner. For næringslivet er det også viktig at de sparer tid.
– Det er god stemning i næringslivet i Harstad i dag. Fra å bruke fem timer til Stavanger kan vi nå bruke i underkant av to. Dette er en kraftig forbedring, nå kan man reise mellom byene for å ta et møte, sier Bremnes.
I tillegg kommer gevinsten av å kunne fly videre til Tromsø, med mulighet for å komme seg videre til Hammerfest.
Det er BMI Regional som skal fly ruten.
– Olje- og gassindustrien, ordførerne i Stavanger, Harstad, Hammerfest og Tromsø har sammen med Avinor klart å overbevise oss. Vi har stor tro på de nye rutene, og vi ser frem til å starte opp, sier styreformann Ian Woodley i BMI Regional.
– Når vi kan samarbeide på den måten vi har gjort, så står vi sterkere. VI er så få at vi må samarbeide, og vi bør få til det i andre saker også, sier ordfører Bremnes.
Rapporten Fly Arctic peker på at det ikke bare er i Harstad og Tromsø at man ønsker disse rutene velkommen:
I en undersøkelse blant 424 bedrifter i Stavanger-regionen, svarer 30 prosent av de spurte at de forventer å ha en betydelig reisevirksomhet til Nord-Norge i tiden fremover.
Blant de bedriftene som forventer en betydelig reisevirksomhet til Nord-Norge står en direkterute via Tromsø til Hammerfest øverst på ønskelisten. Hele 90 prosent av bedriftene beskriver dette som en svært viktig rute.
Fra januar vil det være mulig å komme seg direkte fra Stavanger til Harstad og Tromsø. Flyselskapet skal betjene ruten med jetflyet Embraer 145, som har kapasitet på 49 passasjerer.