Den årlige hagefesten til Nordic Choice i hotellkjedens hovedkarter på Gimle i Oslo, ble torsdag avholdt med brask og bram. Og ikke uventet var sjefen selv, Petter Stordalen, i kjempeform.
Talene på disse arrangementene bærer helt klart preg av å være av det uhøytidelige slaget, men i år gikk Stordalen lenger enn vanlig – til og med for ham.
– Brystvortene hos menn er ikke veldig sexy, men er der alltid. Litt sånn som Scandic, sa Stordalen til de fremmøttes rungende latter.
Selv Stordalen så ut til å bli overrasket over eget utsagn og sa klart og tydelig fra om at akkurat det hadde ikke stått i manus. Men dette var likevel kvelden hans, til å skinne, til å utfordre og til å ha hele folkemengden i sin hule hånd. For også tredjepartsaktørene, de såkalte OTA’ene, skulle få gjennomgå.
– Så over til et annet evolusjonistisk blindspor, OTA’ene. Vi ble helt snøblinde av å lese kontraktene til OTA’ene, men i et svakt øyeblikk skrev vi under. Torgeir og jeg, men mest Torgeir. Men i stedet for å betale 25 prosent til tredjepartsaktørene tok vi beslutningen om å kutte Expedia og Hotels.com. Og her kommer kveldens første dikt: “Dot kom, dot gikk og dett var dot”, ropte Stordalen fra scenen.
Og selv om han harselerte med deler av bransjen, lar både Petter Stordalen og de andre i Choiceledelsen ingen muligheter gå fra seg til å skryte reisebyråene opp i skyene.
– Jeg elsker reisebyråene! Og her kommer kveldens andre og siste dikt. “OTA’ene kommer, Ote’ene går. Men reisebyråene består.” Og selv om noen av dere (reisebyråene, red, anm.) er kjøpt opp av OTA’ene så skal dere vite en ting – dere vil bestå mye lenger enn dem!, sa den engasjerte hotellkjedeeieren til de oppmøttes store begeistring.