Det norrøne ordet betyr «ytterpunkt» eller «ytterst», og fanger essensen av hotellets unike beliggenhet lengst ute på kysten, rett på polarsirkelen.

Ytri, som er planlagt å åpne våren 2026, vil bli et high-end-landskapshotell med 38 rom og suiter, lounge, bar, restaurant, møterom, co-working-område, badstue, velværeavdeling, naust, gjestehavn og en sandstrand. Hotellet er designet for å være en destinasjon i seg selv, med en arkitektur inspirert av den rike fiskeværkulturen langs kysten.
– Med Ytri ønsker vi å formidle den fantastiske beliggenheten helt ytterst på Helgelandskysten, sier Moa Björnson, daglig leder i Træna 365 AS.
– Her er nærmeste nabo storhavet, og neste stopp er Grønland. Navnet formidler også de sterke kontrastene vi opplever: lys og mørke, storm og stille, vær og uvær.

Navnevalget er resultatet av en grundig prosess ledet av designbyrået Bielke & Yang, som har gjennomført intervjuer og workshops med lokalbefolkning, tilreisende og eiere. Navnet gir også en henvisning til det historiske navnet på Træna, som var Tritna. Bielke&Yang har tidligere utviklet merkevarer og identiteter for blant annet hotellet Sommerro og Michelinrestauranten Maaemo.
– Ytri blir en helt unik destinasjon. Hit skal man komme for å få ekte opplevelser, rå natur, møter med lokalbefolkning og sjømat i verdensklasse. Det er et særpreget øysamfunn med en historie som går helt tilbake til de første bosetningene i Norge. Gjester vil garantert få minner for livet, uttaler Mikael Forselius, arbeidende styreleder for hotellet.
Forselius har erfaring som direktør for 62°Nord Hotels & Adventures på Sunnmøre, Britannia Hotel i Trondheim og Røros Hotellgruppen og vet hva det vil si å bygge opp unike destinasjoner.

Ytri er en del av en langsiktig satsing på bærekraftig reiseliv på Træna. Selskapet bygger også boliger og bidrar til stedsutvikling i den lille øykommunen. I 2026 åpner de dørene, men før det skal de også rekruttere hotelldirektør, kokker og servicepersonale i verdensklasse. Med lansering av navn og designkonsept blir det enda tydeligere hva hotellet skal stå for.