VisitBritains anslår at Storbritannia i 2025 vil få 677 000 besøk fra Norge, og at disse turistene vil bruke til sammen 499 millioner pund under oppholdene sine. Turistene kommer ikke av seg selv. For å nå målene for innkommende turisme i hele Storbritannia, lanserer det nasjonale reiselivsbyrået VisitBritain en global filmturismekampanje med en blockbuster-inspirert film der Storbritannia spiller hovedrollen.
Innkommende turisme er blant de mest lønnsomme delene av britisk tjenesteeksport og en viktig del av britisk handel. I 2024 brukte turister anslagsvis 32,5 milliarder pund i Storbritannia.
PR-trenden med å bruke film
VisitBritain følger dermed trenden med å bruke film for å promotere destinasjoner, der populære filmer fungerer som kraftige verktøy for å fremme reiselyst.
Dette fenomenet, ofte referert til som “set-jetting”, innebærer at reisende besøker steder hvor kjente filmer har blitt spilt inn, noe som øker interessen for disse destinasjonene. I 2025 har flere publikasjoner fremhevet denne trenden. For eksempel beskriver High Life Magazine (British Airways sitt inflight magasin) i artikkelen “A movie lover’s travel guide for 2025” hvordan filmer som “The Fantastic Four: First Steps” og “Nosferatu” har økt interessen for henholdsvis New York og Romania.
Analyseselskapet Omdia har også i sin rapport “2025 Trends to Watch: Cinema & Movies” identifisert nøkkeltrender i filmindustrien for 2025, inkludert hvordan filmer påvirker reisevaner og destinasjonsmarkedsføring.
Filmen
I den internasjonale «Starring GREAT Britain»-kampanjens lanseringsfilm trekkes berømte film- og TV-øyeblikk frem, fra Mission: Impossible til Bridget Jones, Spider-Man til Succession, House of the Dragon til Harry Potter, Paddington til Fast & Furious, og Mary Poppins vender tilbake – for å nevne noen. Seerne blir tatt med på en filmatisk reise gjennom Storbritannia og får komme tett på stedene der handlingen utspiller seg.
Lanseringsfilmen er regissert av den Oscar-vinnende britiske regissøren Tom Hooper. Den inngår i en større markedsføringskampanje rettet mot Storbritannias største og mest lønnsomme markeder for innkommende turisme, blant annet Australia, GCC-landene (Gulf Co-operation Council), Frankrike, Tyskland og USA.
Kampanjen lanseres samtidig som VisitBritains forskning på filmturisme viser at mer enn 9 av 10 potensielle turister ønsker å besøke innspillingssteder fra film og TV under et opphold i Storbritannia.
– Mange av de mest spektakulære øyeblikkene på kinolerretet er filmet i Storbritannia. Kombinasjonen av praktfull natur, vakre urbane landskap og fantastiske skuespillere har opp gjennom årene gitt oss enestående opplevelser. Vi vil at turister fra vårt eget og andre land selv skal få oppleve omgivelsene og stedene som er blitt berømte gjennom film og TV, sier Reiselivsminister Sir Chris Bryant.
Reiselivsbransjen bidrar allerede med 74 milliarder pund til landets økonomi, og denne kampanjen skal stimulere til økt vekst ved å oppmuntre millioner av turister til å besøke enda flere deler av det vakre landet vårt. Kampanjen følger opp myndighetenes «Plan for Change».
Den skal bidra til å øke antall turister og forbruket deres, skape muligheter i lokalsamfunn og danne grunnlaget for et blomstrende reiseliv i årene fremover.
– Det er reisemålene rundt om i Storbritannia som er den store stjernen. Vi vil utnytte det store potensialet i filmturisme til å tiltrekke oss internasjonale turister og bidra til at de bruker penger i alle våre nasjoner og regioner, og dermed styrker den lokale økonomien. Ved å ta utgangspunkt i film og TV forteller vi en historie om dagens Storbritannia, viser frem dynamiske og mangfoldige reisemål og fokuserer på gjestfrihet, uttaler administrerende direktør Patricia Yates i VisitBritain.
Kampanje over tre måneder
Første del av den internasjonale markedsføringskampanjen startet 20. januar og fortsetter frem til slutten av mars 2025. Den inngår i VisitBritains mer langsiktige satsing på filmturisme.
For å styrke kampanjen og øke antall bestillinger samarbeider VisitBritain med lokale partnere i Norge om å utvikle skreddersydde opplegg og nye produkter knyttet til filmturisme.
Nettsted med forslag til reiseruter basert på filmsjanger
Markedsføringen viser også seerne vei til en side om filmturisme på VisitBritains globale nettsted. Gjennom forslag til reiseruter basert på filmsjanger – fra romantikk til fantasy, action til eventyr – oppmuntres turister til å reise lenger, oppdage flere regionale reisemål og forlenge oppholdet. Et digitalt kart inneholder lenker til filminspirerte steder, attraksjoner og opplevelser i alle våre nasjoner og regioner.
Tett samarbeid mellom film, turisme og myndigheter
VisitBritain har også et samarbeid med British Film Commission om å satse på filmturisme på tvers av nasjoner og regioner. Reiselivet og de kreative bransjene er i vekst. Storbritannias evne til å være vertskap for store film- og TV-produksjoner, samt et produksjonstilbud i verdensklasse, fremmer filmrelaterte besøksopplevelser og steder. Dette driver økonomisk vekst og styrker Storbritannias internasjonale omdømme som et sted for besøk og investeringer. Forskning viser at de som har besøkt Storbritannia, har 16 % større sannsynlighet for å investere i britiske selskaper, produkter og tjenester.
«Starring GREAT Britain»-kampanjen, som er en del av den britiske regjeringens GREAT-kampanje, er utviklet i nært samarbeid med de nasjonale reiselivsbyråene i England (VisitEngland), Scotland (VisitScotland) og Wales (Visit Wales) samt London & Partners.