Dette var en økning på 21 prosent sammenlignet med mars 2022. Trafikken er fortsatt 12 prosent lavere enn i samme måned i 2019, som var det siste normalåret før pandemien. Antall flybevegelser er derimot bare 7 prosent lavere enn før pandemien.
– Flytrafikken øker fortsatt sammenlignet med fjoråret. For de tre første månedene til sammen ligger flytrafikken 15 prosent bak 2019-nivået. Det er ventet at flytrafikken vil ligge under 2019-nivået resten av året. Men i månedene juni-august regner vi med at trafikken kun vil ligge rundt 5-7 prosent under nivået før pandemien, sier trafikkdirektør i Avinor, Gaute Skallerud Riise
– Fritidsreisende til Norge forventes å være den viktigste driveren for utviklingen fremover. Dette gjaldt også før pandemien, og er en trend som vil fortsette. Dette er en glede for reiselivsnæringen, og vil i fremtiden bli et stadig viktigere eksportområde for Norge. Akkurat nå er den svake kronen også en viktig driver her, sa Riise.
– De totale passasjertallene for året vil trolig ende rundt 8-10 prosent lavere enn i 2019. Det er knyttet usikkerhet til dette blant annet som følge av internasjonal uro og den usikre effekten av redusert kjøpekraft hos forbrukerne i Norge og rundt om i verden, avslutter Riise.
Flybevegelser
Det var 53 376 kommersielle flybevegelser i mars 2023. Dette er en økning på 8 prosent fra mars 2022. Sammenlignet med mars i 2019 har det vært en nedgang i antall flybevegelser på 7 prosent.
Trafikk til utlandet
1 412 695 passasjerer reiste mellom Avinors flyplasser og til utlandet i mars. I samme måned i fjor reiste i underkant av 1 million passasjerer til utlandet. Det betyr at trafikken til utlandet har økt med 43 prosent sammenlignet med fjoråret, da luftfarten fortsatt var rammet av pandemien og reiserestriksjoner.
Sammenlignet med 2019 er det en nedgang på 17 prosent i internasjonal trafikk i mars måned.
Innenrikstrafikk
2 513 418 reiste innenlands i mars. Dette er 12 prosent flere enn i mars i fjor.
Sammenlignet med mars 2019 har det vært en nedgang på 10 prosent.
Så langt dette året
Sammenligner man antall passasjerer så langt i år med samme periode i 2019, ser man at vi nå ligger 15 prosent bak normalåret 2019.
Her er passasjertallene i mars fra de store flyplassene, samt DRL = de regionale flyplassene sammenlignet med 2022:
Mars | Hittil i år | |||||
Lufthavn | 2022 | 2023 | Endring | 2022 | 2023 | Endring |
Oslo | 1 559 000 | 1 980 000 | 27 % | 3 442 000 | 5 186 000 | 51 % |
Bergen | 438 000 | 494 000 | 13 % | 1 023 000 | 1 323 000 | 29 % |
Trondheim | 294 000 | 342 000 | 17 % | 648 000 | 899 000 | 39 % |
Stavanger | 261 000 | 321 000 | 23 % | 581 000 | 843 000 | 45 % |
DRL | 739 000 | 836 000 | 13 % | 1 725 000 | 2 189 000 | 27 % |
Avinor | 3 290 000 | 3 973 000 | 21 % | 7 419 000 | 10 441 000 | 41 % |
Sammenlignet med 2019:
Mars | Hittil i år | |||||
Lufthavn | 2019 | 2023 | Endring | 2019 | 2023 | Endring |
Oslo | 2 329 000 | 1 980 000 | -15 % | 6 283 000 | 5 186 000 | -17 % |
Bergen | 510 000 | 494 000 | -3 % | 1 376 000 | 1 323 000 | -4 % |
Trondheim | 378 000 | 342 000 | -9 % | 1 017 000 | 899 000 | -12 % |
Stavanger | 359 000 | 321 000 | -11 % | 969 000 | 843 000 | -13 % |
DRL | 949 000 | 836 000 | -12 % | 2 575 000 | 2 189 000 | -15 % |
Avinor | 4 525 000 | 3 973 000 | -12 % | 12 220 000 | 10 441 000 | -15 % |