I løpet av årets siste måned reiste 47 prosent til/fra Island, 47 prosent reiste via Island og 6 prosent reiste innenlands. Den gjennomsnittlige punktligheten til Icelandair forbedret seg betydelig gjennom 2024, og endte på 82,7 prosent for hele året. Dette til tross for en vanskelig desember som var påvirket av ugunstige værforhold på Island.
– Vi fortsetter å se gode resultater i passasjernettverket vårt, og det var gledelig med rekord i kabinfaktor for desember. Vi avsluttet også året med en imponerende år-til-år økning på nesten seks prosent i punktlighet, som betyr mye for våre passasjerer. Desember markerte en betydelig milepæl, med den første flyvningen til vårt nye Airbus-fly. Dette sammen med vårt nye hovedkvarter i Hafnarfjordur, signaliserer starten på et spennende, nytt kapittel for selskapet vårt, sier Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair.
Økning i salg av gavesertifikater
Kabinfaktoren i desember var på 82,6 prosent, også en økning fra 2023 som opplevde nedgang i etterspørsel på grunn av vulkansk aktivitet på Island. Icelandairs leasingvirksomhet har også opprettholdt gode resultater i løpet av året, og var viktig for å forbedre flyutnyttelsen i vintermånedene.
– Utsiktene for 2025 er lovende, og vi forventer en vekst på 8 prosent på tvers av rutenettet vårt. Etterspørselen etter reiser nå er stor, som gjenspeiles i salg av gavesertifikater i 2024. Dette har vært en populær gave fra Icelandair i flere tiår, og i 2024 vokste salget med mer enn 30 prosent, sier Bogason.