Norge har opplevd en anbefalingsboom i de siste årene og mye av årsaken til dette kommer sannsynlig på grunn av arbeudet ut mot journalister i utenlandske viser, tv-kanaler og magasiner.
 Dette viser at Nord-Norge er en ettertraktet destinasjon både for internasjonale journalister og turoperatører, men også et yndet sted for fotografer og filmteam, sier administrerende direktør Arne Trengereid i Nordnorsk Reiseliv til Harstad Tidene.
Redaksjonell omtale oppfattes ofte som mer troverdig og av større betydning for forbrukere. Det er derfor et viktig og effektivt markedsføringsverktøy, mener reiselivsselskapet. Nordnorsk Reiseliv koordinerte 106 presseturer med til sammen 324 personer, og 19 turoperatør- og reisebyrågrupper med totalt 164 personer.
Japanske journalister står for den største andelen av omtalen; i fjor ble Nord-Norge omtalt i japanske medier verd hele 72,8 millioner kroner. Dette skyldes først og fremst fire TV-programmer fra Nord-Norge som ble vist på ulike nasjonale TV-kanaler i Japan.
 Det sies at det er mye enklere å selge noe man har opplevd selv. Dette er også vår erfaring og anser derfor visningsturer som særdeles viktig, sier John-Steve Linløkken, markedsstrategisk leder i NordNorsk Reiseliv AS, til avisen.