– Vi så en nedgang i dette markedet i tredje kvartal, det kom også frem under forrige kvartalspresentasjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til E24.
Den tyske sentralbanken, Bundesbank, kuttet fredag vekstutsiktene for neste år. Banken venter samtidig at arbeidsledigheten kan stige med over 30 prosent – fra dagens 5,4 til 7,2 prosent – i løpet av neste år. For norsk reiseliv kan det få stor betydning dersom tyske turister ikke har får råd til å velge Norge.
Så langt har Hurtigruten kompensert for tapt salg med økte priser. Selv om man så et lavere salg i Europa i høst, var effekten begrenset fordi selskapet i samme periode har skrudd prisene opp. Men det holder ikke å skru opp prisene dersom tyskerne blir hjemme  over en tredjedel av kundene kommer herfra. Nordmenn utgjør 25 prosent, mens engelskmenn er på tredjelass på listen over største kunder med 20 prosent.
– Vi ruster oss for tøffe tider, sier Skjeldam til nettstedet.
Det inkluderer blant annet en stor, pågående kampanje i Tyskland, og rederiet satser nå på nye pakkesammensetninger og kortere reiser.
– Det tror vi at vi vil se gode effekter av. Hvert år under og etter finanskrisen har vi hatt tosifret vekst i det britiske markedet. Mye av det skyldes fokuset på kortere reiser, sier han videre.
Administrerende direktør Morten Thorvaldsen i Thon Hotels forteller at rundt 10 prosent av hotellkjedens gjester er tyske turister. Også de har allerede fått føle konjunktursvingningene i Europa.
– Vi merker at det kommer noe færre turister til Norge. Heldigvis har vi greid å oppveie det med flere overnattinger fra skandinaviske gjester, sier han.
Thon har hoteller både i Norge og på kontinentet, og satser på markedsføring i Tyskland, Nederland, Frankrike og Italia.
– Turistene bruker omtrent like mye penger, men vi ser at vi må satse mer på individuell turisme istedenfor de store busslastene, sier Thorvaldsen til E24.