Expedia gjør en gradvis lansering i Finland, noe onlineaktøren tidligere har hatt hell med. Det betyr at de i første omgang fokuserer på hotell og bilutleie, mens flybilletter og pakkreiser kommer etter hvert.
– Vi vil først og fremst ha fokus på å etablere merkevaren samtidig som vi får god innsikt i hvordan dynamikken er i det lokale markedet ved å lansere en mindre side. Slik sikrer vi at vi kan levere et tilbud som matcher forbrukernes ønsker når vi også kommer med flybooking og de populære pakkene med fly og hotell i ett, sier Charlotte Gogstad, administrerende direktør for Expedia Norden, i en pressemelding.
Finnene er fra tidligere kjent for å være interessert i ny teknologi – noe Expedia skal benytte seg av.
– Finnene er ofte tidlig ute med å ta i bruk nye teknologi, noe som vi tror vil være en god match for vårt fokus på teknologisk innovasjon. Over 38 prosent av finnene har smarttelefon og 20 prosent av de som booker reise på nett har brukt nettbrett eller mobil for å booke kortere reiser. Derfor har vi spesielt tro på vårt tilbud innen mobil reisebestilling vil bli godt mottatt når vi lanserer det, sier Charlotte Gogstad, administrerende direktør for Expedia Norden.
Det finske reisemarkedet viser god vekst, og fra 2011 til 2012 vokste antallet reiser innenlands med overnatting og reiser til utlandet med 16 prosent i fjerde kvartal. Markedet viser heller ikke samme tegn på økonomisk nedgang som har rammet større deler av Europa.