SAS, Norwegian og Ryanair la fram sine visjoner og spådommer for framtidens luftfart under Luftfartstilsynets årlige konferanse i Bodø og mens SAS ennå har tro på nettverkselskapenes framtid og at det er et marked for å tilby forretningsreisende det lille ekstra, står Norwegian og Ryanair fast på at framtiden til europeisk luftfart tilhører lavprisselskapene. Men alle tre selskapene syntes å være enige om én ting: At luftfartsavgiftene på Avinors lufthavner gjør det vanskelig å drive butikk i Norge.
Salgs- og markedsdirektøren i SAS, Eivind Roald, hevdet at Oslo Lufthavn Gardermoen har de høyeste luftfartsavgiftene i Skandinavia. Men Avinors konsernsjef, Dag Falk-Petersen mener dette er en påstand han ikke kjenner seg igjen i.
-SAS bruker én av flere avgifter for å illustrere det de mener er et høyt avgiftsnivå, men totalt sett er det bare Helsinki av de skandinaviske hovedflyplassene som tilbyr bedre betingelser på avgiftssiden. Oslo lufthavn liggere lavere enn både Stockholm og København, sier Falk-Petersen til Avinor.no
Han understreker at luftfartsavgiftene, som fastsettes av Samferdselsdepartementet, faktisk har gått ned med 2-300 millioner kroner i året de siste to årene.
Ryanairs profilerte leder, Michael OÂLeary gikk lenger enn SAS, og mente avgiftene måtte bringes ned mot null, samtidig som lufthavnene måtte privatiseres. Om det skjer, skulle eksempelvis Ryanair bringe Bodø-væringene til Barcelona for 79 kroner. Hva skulle så lufthavnene leve av? Kommersielle inntekter fra salg og parkering på lufthavnene, ifølge OÂLeary.
Avinors konsernsjef avviser at kommersielle inntekter alene vil være nok til å løse samfunnsoppdraget Avinor har i oppdrag å ivareta.
-Vi har et samfunnsoppdrag som innebærer at vi skal levere gode og sikre luftfartstjenester til hele landet. Det innebærer at vi har ansvar for lufthavner med varierende grad av lønnsomhet. Noen få ville klart seg på egne bein, men det store flertallet er avhengig av tilskudd. Samtidig vet vi hvor viktig det norske lufthavnnettet er for norsk næringsliv og utviklingen i distriktene. Luftfarten knytter landet sammen, og har en rolle langt ut over det å fly turister til syden, sier Falk-Petersen til nettstedet.