Tripadvisor.com, hvor brukerne selv legger inn anmeldelser av hoteller, restauranter, reisemål, barer og severdigheter over hele verden, har de siste årene ofte blitt trukket fram som det beste eksempelet på forbrukerens makt på internett og hvordan rangering på nettet er demokratisk.
Men nå har Storbritannias organ tilsvarende det norske Markedsrådet satt ned foten overfor denne språkbruken, melder Dagensit.no. I en kjennelse skriver Advertising Standards Authority (ASA) at Tripadvisor ikke kan garantere at brukerne er ekte og ærlige reisende, og at omtalene derfor ikke er så troverdige som Tripadvisor hevder, skriver Daily Telegraph.
Konkurrentene klager
Ifølge det konkurrerende nettstedet Kwikchex florerer det falske anmeldelser på Tripadvisor. De fleste plantet av konkurrenter og svindlere, forteller Dagensit.no.
 Det ligger et betydelig antall falske anmeldelser på Tripadvisor som feilaktig melder om alt fra matforgiftning til kredittkortsvindel på hoteller, sier grunnlegger Chris Emmins i Kwikchex til The Guardian.
Tripadvisor på sin side mener at antallet brukere i seg selv taler for deres troverdighet.
 Vi tror at de 50 millioner besøkende vi har på vårt nettsted hver måned stoler på de anmeldelsene som gis, og at det er derfor de kommer tilbake. Brukerne våre viser at de har sunn fornuft og leser vanligvis over ett dusin anmeldelser før de tar sine avgjørelser, ikke bare en eller to, sier en talsmann for Tripadvisor i en offisiell uttalelse.
Avgjørende for videre utvikling
Analyseselskapet IDC skriver i en kommentar at avgjørelsen setter hele systemet med anonymisert brukergenerert innhold under press.
 Tripadvisor er allerede i gang med å forsøke å få brukerne sine til å bruke sin Facebook-identitet til å logge seg på tjenesten med. Da blir de identifiserbare, men tapet av anonymitet kan gjøre mange mer hemmet i sine uttalelser. Tripadvisor blir et viktig foregangseksempel på hvor denne utviklingen vil gå, skriver IDC.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 15.02.2012 klokken 16.45