Til topps i hotellsegmentet
I den årlige undersøkelsen fra Handelshøyskolen BI, gjennomført i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat Norge, scorer Strawberry best i hotellbransjen både på kundetilfredshet og lojalitet. Undersøkelsen måler hvordan norske forbrukere vurderer bedrifter de har hatt erfaring med det siste året.
Det var 4708 forbrukere som deltok i årets måling, som dekket 157 virksomheter fordelt på 35 bransjer.
Bevis på riktig strategi
Torgeir Silseth, administrerende direktør i Strawberry, fremhever betydningen av de ansatte og de strategiske grepene som er tatt de siste årene:
– En stor takk til våre kollegaer på alle våre 109 hotell i Norge, som hver dag sørger for å gi våre gjester så gode opplevelser at de gir oss bransjens beste score. At vi er tilbake på toppen av Norsk kundebarometer bare to år etter at vi byttet navn til Strawberry, er et bevis på at valget om å fornye og utvikle selskapet var riktig, sier Silseth.
Bredden i Strawberrys tilbud
Strawberry markedsfører kjedene Clarion Hotel, Quality Hotel, Comfort Hotel og Home Hotel, i tillegg til rundt 50 frittstående hoteller gjennom paraplyen Nordic Hotels & Resorts. I november 2024 introduserte selskapet lojalitetsvalutaen Spenn i samarbeid med flyselskapet Norwegian. I april 2025 ble det kjent at også Reitan Retail inngår i dette lojalitetssamarbeidet.
– At vi også er øverst på lojalitetsscoren, viser at våre gjester har omfavnet muligheten til å bruke opptjeningen hos oss på andre produkter og tjenester, uttaler Silseth.
Om Norsk kundebarometer
Norsk kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som siden 1995 har målt kundetilfredshet og lojalitet i det norske markedet. Undersøkelsen benyttes som referansepunkt for virksomheter i en rekke bransjer, og gir innsikt i forbrukerpreferanser over tid.
Årets undersøkelse inkluderer tilbakemeldinger fra 35 ulike bransjer, inkludert hotell, bank, telekom, dagligvare og transport.
I en tid preget av uro og raske endringer, må norske virksomheter både håndtere nye utfordringer og gripe mulighetene som oppstår. Utslagene vil variere mellom bransjene, men det er avgjørende at bedriftene forbereder seg på endrede rammevilkår og skiftende kundepreferanser. Årets resultater fra Norsk kundebarometer viser ifølge BI en tydelig tendens: kundetilfredshet har i økende grad blitt en ferskvare. Flere virksomheter opplever større svingninger enn tidligere, en utvikling som skjøt fart under pandemien og som fortsatt setter sitt preg på markedet.
– Som kunder vil vi velge de bedriftene som gir oss størst nytteverdi og da blir det avgjørende å treffe riktig på strategi. Fremtidens vinnere blir de som utvikler produkter og tjenester som treffer kundenes behov på best mulig måte. I tillegg til god produktutvikling krever dette at bedriftene tilegner seg en mer kundesentrisk strategi enn hva tilfellet er for de fleste bedriftene vi har målt i undersøkelsen, uttaler Silseth til BI
Kilder:
Resultater fra Norsk kundebarometer 2025 – Handelshøyskolen BI