Skal øke lønnsomheten til hospitality-bedrifter

Samtidig som næringen sliter med konsekvensene av pandemien, har nyetablerte Nexth Hospitality store ambisjoner om å øke lønnsomheten til drivere og eiere av hoteller og restauranter.

0

Det er den erfarne hotellmannen Knut Berg som starter selskapet. Mange kjenner Berg fra hans lange tid i Nordic Choice Hotels hvor han var direktør ved flere Clarion hoteller, blant annet Clarion Hotel The Hub (tidligere Clarion Hotel Royal Christiania). Med seg på laget har han fått flere erfarne bransjefolk, både innen drift av hotell og restaurant, F&B, forretningsutvikling, hotel development, konsept, distribusjon og kommunikasjon.

Et knutepunkt
Nexth Hospitality har som mål og bli en totalleverandør og et knutepunkt for kunder, slik at de kan prestere bedre. Tanken er at en samlet tilnærming vil gi bedre en bedre løsning for eierne, og dermed bedre lønnsomhet og overgå markedet.  Berg sier at Nexth Hospitality vil fokusere på drift av hoteller og restauranter, men vil også levere andre tjenester.

– Enten det er rådgivningstjenester, ta en prosjektide fra konsept til realisering, optimalisering av drift, distribusjon eller gjenbruk av bygg er vi stand til å tilby praktisk hjelp i alle ledd i utviklingen, forklarer Berg, som er eier og daglig leder i selskapet.

Berg sier at Nexth Hospitality nødvendigvis ikke må inn på eiersiden av verken eiendom eller drift.

– Vårt fokus er å øke lønnsomheten til eierne, og vårt samarbeid kan fungere på nye og utradisjonelle måter, sier han.

Handler ikke bare om produkt
Berg forteller at han i tiden i Choice mange ganger hørte Petter Stordalens mantra om å selge “de bæra du har”, altså at det handlet om mer enn selve det fysiske produktet. Menneskene er det viktigste. Det er Berg helt enig i. Men han legger til en dimensjon, nemlig kommunikasjon og distribusjon.

– Det hjelper ikke hvor godt produkt du har eller hvor hyggelig servitøren er om du ikke når ut til de potensielle kundene, sier han. Uten å røpe for mye kan Berg fortelle at de har spennende løsninger på plass for fremoverlente oppdragsgivere.

Nye spilleregler
Pandemien har tvunget frem nye måter å tenke hotell og restaurant. Mye var allerede på gang, men det siste året har virkelig fått fart på nytenkningen i næringen.  

– Når støvet har lagt seg etter Covid 19 vil vi oppleve nye spilleregler i næringen. For eksempel må gårdeiere og operatører spille mer på lag. Nye spennende løsninger vil tvinge seg frem, og vi gleder oss til å bidra, sier Berg.   

Har allerede flere avtaler.
Nexth Hospitality har allerede sikret seg avtaler med ulike eiere innen hotell og restaurant, blant annet såkalte managementavtaler. Dette er avtaler hvor man driver hotellet på vegne av eieren. Nystarteren har også signert avtaler med to restauranter og er i dialog med flere andre aktører. 

Ekte lidenskap
Det er ikke hvem som helst som er med på laget. Utover Berg finner vi Lavrans Gjønnes, som er en av Norges beste restauratører. Som et resultat av den digitale satsingen har også Rudi Clausen gått inn som partner. Han har i en årrekke jobbet i grenselandet mellom digitale løsninger og hospitality. Stein Erik Risvik er med som business controller. Risvik har lang erfaring innen regnskap, controlling og finans, blant annet på kjedenivå i Rema 1000 og Nordic Choice Hotels. Til slutt har forretningsutvikleren Marius Kragstad også gått inn som partner. Kragstad har de siste tre årene jobbet med forretningsutvikling av hoteller i Europa, og har utviklet flere hotellprosjekter i samarbeid med Marriott, IHG og Hyatt.

– I Nexth Hospitality har vi alle en lidenskap for bransjen. For oss er hospitality alt vi elsker; hoteller, restauranter, service og alt det andre. Vi ser alltid etter nye og bedre måter å gjøre ting på, og liker å utfordre etablerte sannheter. Vi er besatt av detaljer, og vet at nøkkelen til å lykkes ligger akkurat der, avslutter Berg. 

 

Share.

About Author

Comments are closed.