SAS kobler lojalitetsprogrammet EuroBonus til netthandel hos Amazon. Lanseringen skjer først i Sverige, og Norge og Danmark står for tur i september. Samtidig intensiveres konkurransen mellom lojalitetsplattformer i Skandinavia.
Lojalitetsprogrammer som utvidet verdikjede
Flere flyselskaper beveger seg nå bort fra rendyrkede reiseprogrammer, og kobler lojalitetsopptjening til kundens daglige forbruk. SAS er blant aktørene som forsøker å utvide EuroBonus-programmets bruksområde til å omfatte netthandel og partnerskap utenfor luftfarten.

Slik fungerer det nye Amazon-samarbeidet
SAS utvider sitt EuroBonus-program med Amazon som ny samarbeidspartner. Medlemmer kan nå tjene 50 EuroBonus-poeng for hver 100 svenske kroner brukt på Amazon.se, men kun dersom kjøpet skjer via SAS’ dedikerte shoppingportal.
Poengene overføres automatisk til medlemmets konto etter at returperioden er utløpt. Nesten alle produkter på Amazon.se gir poeng, med unntak av gavekort, spill, fraktkostnader og moms.
– Samarbeidet med Amazon.se er en del av vår strategi for å øke verdien av EuroBonus-programmet. Det gir våre medlemmer en enkel måte å opptjene flere poeng på sine vanlige kjøp, sier Aron Backström, Vice President Product & Loyalty i SAS.
Norge følger etter i september
Foreløpig er løsningen lansert i Sverige, men ifølge SAS er det norske markedet neste i køen:
– Vi har startet implementeringen knyttet til Amazon med Sverige nå i første omgang, og så står Norge for tur i høst, etter alle solemerker i løpet av september, sier Øystein Schmidt, Head of Media Relations, til Travel News Norge.
Poeng på klær, apotekvarer og elektronikk allerede i dag
Amazon-samarbeidet føyer seg inn i en rekke netthandelsmuligheter SAS allerede tilbyr gjennom sin portal. Her kan norske kunder handle og opptjene poeng på klær fra H&M, apotekvarer fra Farmasiet, møbler, elektronikk, optikk og mye annet.
EuroBonus – kan brukes på mer enn flyreiser
Poengene kan brukes til bonusreiser, oppgraderinger, hotellovernattinger, gavekort eller produkter i EuroBonus Shoppen.
Sterkere konkurranse i det skandinaviske lojalitetsmarkedet
SAS’ samarbeid med Amazon skjer parallelt med en strategisk opptrapping hos konkurrenten Norwegian, som har lansert Spenn, et lojalitetsprogram utviklet i samarbeid med Strawberry.
I april ble det også kjent at Reitan Retail, med kjeder som REMA 1000, Narvesen, Uno-X og 7-Eleven, går inn som medeier i Spenn-programmet.
SAS er også koblet opp mot SkyTeam fly alliansen.