Qatar Airways Group har presentert sitt sterkeste økonomiske resultat noensinne. Konsernets overskudd, som inkluderer frakt, catering og Qatar Duty Free, nådde 7,85 milliarder QAR (2,15 milliarder USD) i regnskapsåret 24/25 – en økning på mer enn 1,7 milliarder QAR (0,5 milliarder USD) sammenlignet med året før.
Qatar Airways Cargo har levert en bemerkelsesverdig sterk prestasjon, med en inntektsøkning på 17 % og det beste økonomiske resultatet siden COVID-perioden. Dette tilskrives selskapets evne til raskt å tilpasse seg endrede markedsforhold, investeringer i digitalisering, dypere datadrevet analyse og høy pålitelighet i bransjen.
– Dette rekordresultatet er et bevis på det harde arbeidet, dyktigheten og engasjementet til teamene våre over hele Qatar Airways Group. Jeg vet at de fremragende resultatene vi presenterer i dag ikke ville vært mulig uten våre ansatte – over 55 000 globalt – og det er vårt fokus på å utvikle denne talenten som har vært en hjørnestein i vår Qatar Airways 2.0-strategi. Vi har også lykkes med å etablere strategiske partnerskap i hele bransjen, som gjør konsernet i stand til å forbli smidig i møte med stadig skiftende globale hendelser – enten de er politiske, økonomiske eller miljømessige. Alt dette gjør at vi kan fortsette å tilby og utvikle eksepsjonell service i luften – enten det gjelder vår prisvinnende Qsuite, gourmetmat eller den kostnadsfrie og lynraske Starlink-tilkoblingen som tilbys alle passasjerer, sier konsernsjef for Qatar Airways Group, ingeniør Badr Mohammed Al-Meer.
Viktige høydepunkter for Qatar Airways Group det siste regnskapsåret:
- Rekordøkning i overskudd på 28 % i regnskapsåret 24/25.
- Utvidelse av Hamad International Airport, med kapasitet til å betjene 65 millioner passasjerer årlig.
- Første globale flyselskap, og det første i MENA-regionen, som installerer Starlink WiFi på Boeing 777-flåten.
- Oppkjøp av en eierandel på 25 % i Virgin Australia.
- Oppkjøp av 25 % i det sørafrikanske regionale flyselskapet Airlink.
- Lansering av konversasjonsbasert AI i sitt verdensunike digitale kabinpersonale, Sama.
- En rekke tekniske intensjonsavtaler (MoU) for å framtidssikre og diversifisere virksomheten i tråd med målene i Qatar National Vision 2030.
Qatar Airways har også nylig gjort historiske bestillinger av fly og motorer, for å sikre at den allerede moderne og teknologisk avanserte flåten forblir i fronten av kommersiell luftfart og leverer verdensledende service til passasjerer over hele verden.
Årsrapport og konsoliderte regnskaper 2025: LENKE