Som det nyeste innslaget på den klassiske kystruten Bergen – Kirkenes – Bergen har Havila Kystruten gitt en helt ny dimensjon til reiser langs norskekysten. De nybygde skipene til selskapet har redusert utslippene sammenlignet med referansetallene i kontrakten med Samferdselsdepartementet med hele 35 %, og aldri før har skip på kystruten sluppet ut mindre klimagasser. Om bord i de moderne skipene får gjestene oppleve et matkonsept som ikke bare speiler gode norske mattradisjoner med et internasjonalt snitt, men som også reduserer matsvinnet til langt under bransjestandard. Alt uten å gå på kompromiss med smak og kvalitet. Mottakelsen Havila Kystruten har opplevd etter oppstart har vært meget god, og kundetilfredshetsundersøkelser viser at selskapet har truffet godt på sitt konsept.
Å bygge merkevare som et nyoppstartet selskap gjøres ikke over natten, og selskapet har hatt som ambisjon å ta større markedsandeler blant annet i USA. Siden 2022 har antallet gjester fra USA økt fra 8 % av kundemassen til godt over 20 %, men det stopper ikke der.
– Vi ser hele tiden på løsninger for å øke kjennskapen til vårt produkt, og har brukt mye tid og ressurser på digital markedsføring i tillegg til merkevarekampanjen vår «Enter the Northern Calm», hvor vi lanserte verdens første støyvarsling, sier markedsdirektør Mette Øyen i Havila Kystruten.
Det siste stuntet fra selskapet er store digitale annonser midt på Times Square i New York.
– Vi fikk et tilbud som var for godt til å si nei til, og kastet oss rundt og produserte opp materiell som passet de flatene. Nå er vi synlige døgnet rundt midt på Times Square, og ser allerede på trafikken på nettsidene våre at dette stuntet har en effekt, sier Øyen.
– Dette er selvfølgelig en meget god reklameplass for oss, samtidig som du får Norgesreklame med på kjøpet, avslutter hun.