«I nesten 80 år har SAS-uniformer reflektert flyselskapets identitet som en pålitelig skandinavisk transportør. Med en voksende og variert besetning og kundebase omfavner de nye uniformene funksjonalitet og innovasjon samtidig som de hedrer flyselskapets rike arv, og symboliserer dets transformasjon og forpliktelse til fremtiden,» heter det i en pressemelding fra selskapet.
30 millioner passasjerer møter SAS-besetningen hvert år. For hundretusener av mennesker som reiser til Skandinavia årlig, er de den aller første introduksjonen til den skandinaviske estetikken.
– Oppdateringen av uniformpolitikken var et betydelig skritt fremover i å friske opp hvem vi er som et flyselskap. Disse endringene reflekterer et mer moderne uttrykk samtidig som vi opprettholder vår forpliktelse til profesjonalitet, sikkerhet og omsorg, sier Pernille Ormholt Vang, Chief People Officer hos SAS.
Det oppdaterte uniformdesignet ble laget gjennom nært samarbeid på tvers av avdelinger hos SAS, med innsikter som inspirerte et moderne, funksjonelt, inkluderende og bærekraftig design — som perfekt legemliggjør SAS’ skandinaviske verdier.
– Uniformen er mer enn bare et gjenkjennelig trekk — det er et viktig arbeidsverktøy for våre kolleger og et uttrykk for vår sterke arv og identitet, sier Kristine Mayer, designdirektør i SAS.
– Uniformtrender reflekterer ofte epoken de bæres i, og fungerer som et kjerneuttrykk for et flyselsaps identitet. Når SAS har begitt seg ut på et nytt og spennende kapittel, er det bare passende at vi oppdaterer vårt utseende. Jeg tror denne uniformen vil bli ikonisk, og representere moderne Skandinavia på den globale scenen, slik vi alltid har gjort.
Nøkkelfunksjoner ved uniformen
- Tidløst møter moderne: Silhuetten henter inspirasjon fra de ikoniske SAS-uniformene fra fortiden, designet av legendariske navn som Christian Dior og Calvin Klein. Den blander en moderne, imøtekommende estetikk med premium materialer og dynamiske aksenter, og skaper et utseende som både er tidløst og forfriskende.
- Inkludering og individualitet: Kjønnsinklusiv uniform med nøytrale plagg, valgfrie joggesko og tillatelser for synlige tatoveringer og piercinger gjør det mulig for teammedlemmer å vise frem sin personlighet.
- Bærekraft i fokus: Materialer ble valgt med tanke på lang levetid, og noen eksisterende gjenstander vil bli gjenbrukt eller oppsyklert for å minimere avfall.
- Funksjonalitet og tilpasningsevne: Uniformen balanserer form og funksjon, med plagg tilpasset varierte roller, sesonger og værforhold.
– Alle i vårt selskap er unike, og det er viktig at vi skaper en kultur der kolleger føler seg trygge på å uttrykke sin identitet, sier Pernille Ormholt Vang.
– Folk er hjertet i alt vi gjør, og ved å ønske større mangfold av personlig uttrykk velkommen gjennom initiativer som vår kjønnsnøytrale uniform, mener vi at vi blir mer relevante for folkene og samfunnene vi betjener.”
Den oppdaterte uniformen bygger på nylige endringer i SAS’ utseendepolitikk, inkludert tillatelse til valgfrie joggesko, synlige tatoveringer og piercinger. Disse oppdateringene, som ble innført i fjor sommer, reflekterer SAS’ forpliktelse til å fremme et arbeidsmiljø der individualitet respekteres og feires.
Lanseringen vil starte i februar 2025, med gamle og nye elementer som sameksisterer i løpet av en ettårig overgang.