Mens menn oftere er på farten, viser tallene at kvinner i større grad prioriterer komfort, sikkerhet og klimavennlige valg. Studien peker også på interessante forskjeller i planlegging, helseprioriteringer og bruken av «bleisure» – kombinasjonen av næringsliv og fritid.
Menn reiser mer – kvinner reiser mer klimabevisst
Data viser at det er flest menn som drar på forretningsreise: 47 prosent av de spurte mennene drar på forretningsreise minst én gang i måneden, mot 32 prosent av kvinnene. Men kvinnene skiller seg ut på flere andre parametere – inkludert valg av transportmiddel.
Hele 58 prosent av kvinnene reiser med tog, mot bare 42 prosent av mennene. Flyreiser er betydelig mer populært blant menn (74 prosent), mens kun 26 prosent av kvinnene velger flyet som primært transportmiddel. Tallene tyder på at kvinner i større grad tar hensyn til både klima og reisekomfort når de planlegger reisen.
Denne trenden støttes ytterligere av kvinners planleggingsvaner. Studien viser at kvinner generelt sett er flinkere til å planlegge i god tid – de aller fleste bestiller jobbreisen minst to uker i forveien, noe som kan bidra til en mer effektiv og stressfri reise.
Til tross for økt globalt fokus på bærekraft, viser analysen at mindre enn 5 prosent av både menn og kvinner oppgir miljøpåvirkning som den viktigste faktoren når de skal velge transportmiddel for forretningsreiser.
Bleisure er populært blant kvinner
Kvinner er ikke bare mer klimabevisste og strukturerte i planleggingen – de er også bedre i stand til å få mer ut av reisen. I følge analysen er det mer sannsynlig at kvinner enn menn kombinerer forretningsreiser med fritid, også kjent som «bleisure».
Dette fleksible reisealternativet gir ansatte mulighet til å utvide en forretningsreise med privat tid. Studien viser også at 32 prosent av kvinnene foretrekker å spise på hotellet fremfor å gå ut på byen – betydelig flere enn de 21 prosent av mennene som velger samme løsning.
Sikkerhet og helse prioriteres ulikt
Kvinners reisevaner er mer preget av behov for trygghet og trivsel. Hele 31 prosent av de kvinnelige respondentene har følt seg sårbare på forretningsreise – en markant kontrast til bare 4 prosent av mennene.
Samtidig avdekker analysen at helse og fysisk aktivitet ikke verdsettes likt mellom kjønnene. Mer enn dobbelt så mange menn som kvinner svarer at de ikke synes det er viktig å holde seg aktive og friske under forretningsreiser.
Endring skal drives av innsikt
– Denne innsikten er viktig fordi den peker på hvordan reiser kan tilpasses ulike behov og atferd. Hvis vi ønsker å sikre trygge, effektive og bærekraftige forretningsreiser, er det nødvendig å forstå hva som motiverer og bekymrer reisende – uavhengig av kjønn, sier administrerende direktør Bodil Månsson i FCM Travel Nordics.
– Vi hjelper bedrifter med å aktivt bruke data som dette. Det handler ikke om å skape særbehandling, men om å tilby fleksible og inkluderende løsninger som reflekterer de ansattes reelle behov. Dette vil til syvende og sist skape mer fornøyde reisende og bedre resultater for både folk og bunnlinjen, legger hun til.
Om analysen
Undersøkelsen ble gjennomført av FCM Travel i mars 2025 og inkluderer svar fra 450 forretningsreisende i Norden.