Den italienske flyselskapet ITA Airways har offisielt blitt en del av Lufthansa Group. Den italienske statens økonomi- og finansdepartement (MEF) og Europas ledende flykonsern fullførte transaksjonen etter at EU-kommisjonen godkjente avtalen 29. november 2024. Lufthansa Group har sikret seg en eierandel på 41 prosent i ITA Airways, mens MEF inntil videre beholder de resterende 59 prosentene.
Avtalen om kjøpet av minoritetsposten ble inngått i mai 2023, og etter godkjenning fra konkurransemyndigheter både i og utenfor EU, ble investeringen på 325 millioner euro gjennomført. Lufthansa Group har også inngått avtaler som åpner for oppkjøp av de resterende aksjene fra og med 2025.
Med dette blir ITA Airways Lufthansa Groups femte nettverksflyselskap, og Italia blir et nytt «hjemmemarked» for konsernet. Italia er allerede selskapets nest viktigste internasjonale marked etter USA. Roma-Fiumicino blir Lufthansa Groups sjette og sørligste hub, mens Milano-Linate, som en sentral byflyplass i Nord-Italia, får en nøkkelrolle i konsernets strategi.
– Nå som ITA Airways er en del av vår flyfamilie, ønsker vi å gjennomføre integrasjonen raskt, slik at både ITA og våre øvrige passasjerer kan dra nytte av fordelene. Vi er sikre på at ITA Airways vil oppnå lønnsomhet allerede i år, og at denne integrasjonen markerer starten på en felles suksesshistorie for kunder, ansatte og aksjonærer, uttaler Carsten Spohr, CEO i Deutsche Lufthansa AG.
Integrasjonen er i gang
Den 3. februar 2025 kunngjorde Lufthansa Group at integrasjonen av ITA Airways nå er i gang. Denne prosessen gir umiddelbare fordeler for passasjerer, inkludert felles lojalitetsprogrammer, samlokalisering på flyplasser, tilgang til lounger, codeshare-samarbeid og et mer koordinert europeisk rutenett. På en pressekonferanse i Roma presenterte Carsten Spohr (CEO, Deutsche Lufthansa AG), Sandro Pappalardo (styreleder, ITA Airways) og Joerg Eberhart (CEO, ITA Airways) de første konkrete forbedringene for kundene.
Lojalitetsprogrammene er i gang
Allerede fra 3. februar kan 36 millioner Miles & More-medlemmer opptjene og bruke miles på ITA Airways’ flygninger, mens ITA Airways’ 2,7 millioner Volare-medlemmer kan gjøre det samme på Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines og Brussels Airlines.
Fra 30. mars 2025 er dette på plass
Samlokalisering på flyplasser: ITA Airways flytter til Terminal 1 i Frankfurt og Terminal 2 i München, noe som reduserer transfer-tider betydelig. På øvrige knutepunkter opererer selskapene allerede i samme terminalområder.
Lounge-tilgang: ITA Airways-passasjerer får tilgang til Lufthansa Groups 130 lounger, mens Lufthansa Groups passasjerer får tilgang til ITA Airways’ lounger.
Codeshare-samarbeid: Over 100 ruter vil fra starten av sommerprogrammet dele flynummer, slik at passasjerer enkelt kan kombinere flygninger på tvers av selskapene. ITA Airways-passasjerer får tilgang til over 250 destinasjoner, mens Lufthansa Groups passasjerer får flere muligheter innenriks i Italia. Codeshare-ruter er tilgjengelige for booking fra 25. februar.
Koordinerte rutetider: Flygninger mellom ITA Airways’ hovedflyplasser (Roma og Milano) og Lufthansa Groups knutepunkter (Frankfurt, München, Zürich, Wien og Brussel) blir bedre tilpasset for smidigere forbindelser.
Alliansebytte: ITA Airways forbereder innlemmelse i Star Alliance i første halvår 2026 og har startet prosessen med å forlate SkyTeam.
Samarbeid innen frakt: Lufthansa Cargo og ITA Airways intensiverer samarbeidet, og de første felles frakttjenestene lanseres allerede til sommeren.