Siden 2009 har en rekke reiselivsaktører fått midler gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Nå ønsker DOGA nye søknader fra bransjen.
Åpner reiselivsdestinasjon i havgapet
– Innovasjon er ikke noe du bare kan bestille som et vanlig oppdrag, men er heller noe som blir til underveis i et prosjekt. Støtten fra DOGA har gitt oss sjansen til å utforske problemer og finne løsninger ved hjelp av designmetodikk, sier Moa Björnson.
Hun leder utviklingsselskapet Træna 365: en satsing på hotell, restaurant, kulturlokaler, boliger, havn og næring på en øy 33 nautiske mil ut fra Helgelandskysten.
I fjor fikk utviklingsselskapet 400 000 kroner i DOGA-støtte for å se på muligheter for å skape en helårsdestinasjon på Træna. Støtten gjorde det mulig å hente inn ekstern kompetanse fra Plenum Tjenestedesign i Tromsø.
– Designerne har hjulpet oss å sortere idéer og konsepter, snevre inn og definere målgrupper og lage testprodukter og -konsepter som vi har prøvd ut i lokalbefolkningen og bransjen, sier Björnson.
Så langt har prosjektet levert en rekke spennende konsepter som skal prøves ut til sommeren. Blant disse er hjemmerestaurant og dugnadsturisme.
– Vi håper at flere av løsningene til slutt blir til salgbare produkter som vi kan ta med når vi åpner Ytri Island Retreat på Træna til neste år, sier Moa Björnson.
– Skaper sann innovasjon
Caroline Meier er strategisk rådgiver i i Egga Utvikling, og har spilt en nøkkelrolle i to reiselivsprosjekter i Nordland: Kvitnes Drift i 2021 og Holmen Lofoten i 2022. Hun merker nå stor pågang fra nye bedrifter som ønsker å prøve ut designdrevet innovasjon for første gang.
– I utrygge tider er det bedriftene med sømløse tjenester, opplevelser og produkter som vil overleve. For oss som rådgivere er DIP blant Norges råeste virkemidler, fordi det skaper sann innovasjon og ikke bare trygge konsepter, sier Meier.
– Grip sjansen
I år er den samlede nasjonale innovasjonspotten på 13 millioner kroner, og fristen for å søke om DIP-midler går ut onsdag 21. mai.
Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) oppfordrer små og store bedrifter over hele landet til å gripe muligheten og satse på designdrevet innovasjon:
– I en tid preget av internasjonal uro og økende usikkerhet, er det viktig at norsk næringsliv står støtt og utvikler nye løsninger med utgangspunkt i reelle behov. Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Det gir både økt treffsikkerhet og styrket konkurransekraft, sier Myrseth.
Anne Elisabeth Bull leder satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA. Hun forteller at DIP-midlene går til å få inn designkompetanse i den viktige idéfasen.
– Ved hjelp av designmetodikk får du avdekket reelle brukerbehov. Det gir deg langt mer treffsikker innovasjon enn om du baserer deg på gjetting og antagelser. Dermed kommer innovasjonsprosjektet inn i riktig spor med én gang, sier hun.