Det siste tiåret har reiselivet mottatt om lag to milliarder kroner over statsbudsjettet til profilering av Norge som turistmål. Samtidig har turristtrafikken stagnert og Norges andel av verdensturismen er nær halvert, noterer Dagens Næringsliv. I kontrast er cruisetrafikken til norske havner doblet  uten nevneverdig bruk av offentlige kroner.
Arthur Kordt er administrerende direktør i European Cruise Services i Bergen, et selskap som blant annet organiserer utflukter for det stadig økende antallet cruiseskip som ankommer norske havner. Han er sterkt kritisk til de mange støtteordningene i reiselivet og i valget av målgrupper.
 Jeg mener at kreftene må konsentreres om å gjøre Norge kjent i utlandet for de som kan og vil betale prisen. Alle er ikke like unge og vakre, men de vil se fjordene og Nordkapp før de dør. Vi må lage en langsiktig plan i tett samarbeid med utenlandske turoperatører og reklamebyråer slik at vi når disse målgruppene. Så må alle disse reiselivsrådene legges ned, for det eneste vi trenger er en turistinformasjon i byene, sier Kordt blant annet til Dagens Næringsliv.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 13.10.2010 klokken 10.05